شنوندگان زن رادیو ورزش و مشکل «سیگنال دادن» مسئولین

بازی فوتبال با گزارشگر زن پخش نشد 

فرنوش جعفری/تسنیم

 نوزده سال پیش به دفتر مدیر رادیو ورزش در صدا و سیمای تهران رفتم تا ایده پخش مسابقات ورزشی زنان توسط زنان در رادیو را مطرح کنم. رادیو ورزش یک سال بود که راه افتاده بود و تصور می شد که شاید از ایده‌های نو استقبال کند. از آنجا که پخش تصاویر ورزش زنان ممنوع بود، برداشتم بر این بود که رادیو بهترین مکان می تواند برای حل این مشکل باشد. مدیر رادیو ورزش در کمال ناباوری به من گفت؛ از آنجا که می توان حرکت بدن زن را تجسم کرد، ایده مناسبی نیست!

از آن زمان تاکنون خیلی چیزها عوض شده است. مهین گرجی اولین زن خبرنگار ورزش زنان بود که توانست در رادیو تعدادی از بازی‌های ورزش زنان را گزارش کند؛ بازی‌هایی چون هندبال و بسکتبال توسط زنان در رادیو گزارش شدند؛ و فرنوش جعفری از گزارشگران صدا و سیما به طور مرتب بازی‌های مختلف از جمله فوتبال را گزارش می کند. 

با این حال مانور خبری رادیو ورزش بر روی وعده گزارش بازی چلسی و آژاکس توسط یک تیم کاملا زنانه توجه اذهان عمومی را به خود جلب و بسیاری منتظر پخش این بازی در روز چهارشنبه اول آبان ماه ساعت ۲۰ شب به وقت تهران بودند. قرار بود در این بازی فرنوش جعفری (گزارشگر صدا و سیما)، نیلوفر اردلان (کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران به عنوان کارشناس) و گلاره ناظمی (داور بین المللی فوتبال به عنوان کارشناس داوری) برنامه‌ای را اجرا کنند که تهیه کننده (سحر مستدام) و مجری (شیرین هاشمی) آن نیز زن بودند. 

ولی این بازی که از گروه هشتم و در هفته سوم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در آمستردام برگزار شد، به دلیل عدم دریافت سیگنال تصاویر پخش نشد. در حالیکه همه مهمانان در استودیو حاضر بودند و کارشناسان مجبور شدند تا انتهای وقت از زمین و زمان حرف بزنند تا وقت بگذرد. 

این اولین باری بود که دو تیم چلسی و آژاکس در رقابت‌های اروپایی به مصاف هم می رفتند و بازی مهمی بود و از همان ابتدای اعلام خبر پخش نشدن بازی، موجی از اعتراض‌ها به سوی رادیو ورزش سرازیر شد. بالاخص که بازی داشت از طریق «اپلیکیشن آنتن» پخش می شد و رادیو می توانست به راحتی از آن تصاویر استفاده کند. البته نباید نکات فنی ماجرا را نادیده گرفت؛ رادیو بسان هر رسانه دیگری نیاز دارد تا تصاویر را از منبع مادر دریافت کند تا صدای گزارشگر دیگری بر روی تصاویر نباشد و بشود از صدای طبیعی محل نیز استفاده کرد؛ نکته‌ای که در رادیو (به دلیل تکیه بیشتر از تلویزیون بر صدا) مهمتر نیز می شود. ولی به اذعان بسیاری این بیشتر به بهانه ای می ماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایت تابناک ورزشی در مطلب انتقادی خود در اینباره نوشت: «رادیو ورزش که از چند روز پیش روی این موضوع مانور کرده بود نتوانست یک کار معمولی که مدتهاست در برخی سایت‌های ورزشی شامل حمایت سازمان صداوسیما انجام می‌شود را اجرا کند و یک دیدار اروپایی را با گزارش و کارشناسی زنان پخش نماید. واقعا در تشکیلات بزرگ و غول پیکر جام جم کسی نیست از مدیران فعلی رادیو بپرسد؛ شما که اجازه نداشتید در خلال برخی برنامه‌های ورزشی تان در خصوص ورود بانوان به ورزشگاه‌ها کوچکترین حرفی مطرح شود، چگونه یکضرب به سراغ عبور از خط قرمز‌ها و ساختارشکنی‌هایی رفتید که مشخص بود این سیستم فعلی آن را برنمی تابد و به جز مدیریت هیجانی و بدون تفکر نمی‌شود به جایی ربطش داد».

غلامرضا میرحسینی، مدیر وقت رادیو ورزش پیش از آغاز بازی در این رابطه به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: «رسانه ملی ثابت کرده که نگاهش همواره به توانمندی افراد است و ربطی به مسائل جنسیتی ندارد. بانوان در عرصه‌های مختلف توانمندی‌های زیادی از خود نشان داده اند؛ آنها در عرصه‌های تحقیقاتی، ملی، علمی و حتی در حوزه‌ ورزش افتخارآفرینی‌های زیادی داشتند. این روزها می بینید که در ووشو هم ۳ مدال طلا دریافت کرده اند و این نشان‌دهنده قدرت بالای بانوان است. عرصه گزارشگری هم از عرصه‌هایی است که بانوان بسیاری به آن علاقه‌مند هستند؛ این خانم گزارشگر (نجمه جعفری) هم نزدیک به یک سال است که در بحث فوتبال و فوتسال صدایشان را از رادیو پخش کرده ایم».

میرحسینی در ادامه افزود: «علاوه بر اینها ما در این مدت از خانم‌هایی استفاده کردیم که تحلیل و تفسیر کشتی می‌کنند. کشتی یک رشته مردانه در ایران است و مقام‌های جهانی و بین‌المللی را آقایان کسب می‌کنند، اما یک خانم نیز کشتی را در رادیو ورزش تحلیل می‌کند. ما هندبال، والیبال و فوتبال و فوتسال‌ها و بسکتبال را هم با گزارشگری خانم‌ها داشته ایم. پس گزارشگری خانم‌ها اولین بار نیست که در شبکه ما اتفاق می افتد؛ هدف ما این است که نشان دهیم خانم‌ها در رشته‌ای مثل فوتبال هم توانمندی گزارشگری دارند».

به نظر می رسد مدیر ورزش از همان ابتدا در صدد کاهش ضرب‌های احتمالی این خبر بوده است. هرچند این خود رادیو بود که اعلام کرد، «برای اولین بار یک دیدار زنده فوتبال با گزارش و کارشناسی بانوان از طریق رادیو پخش می‌شود». این اتفاق "فعلا" رخ نداد اما تردیدی نیست که شنوندگان منتظر و زنان توانمند گزارشگر این «اولین بار» را نیز به بارها و بارها تجربه بدل خواهند کرد.

بازی چلسی - آژاکس با نتیجه یک بر صفر به سود چلسی به پایان رسید. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه