دیده‌بان حقوق بشر کارنامه رژیم طالبان در یک سال اخیر را فاجعه‌بار دانست

دیده‌بان حقوق بشر گفت که طالبان باید هرچه زودتر ممنوعیت تحصیل دختران را لغو کنند

دیده‌بان حقوق بشر نگران وضعیت حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان است عکس از AFP/Ahmad Sahel Arman

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی، کارنامه رژیم طالبان در آستانه یک سالگی‌اش در افغانستان را فاجعه بار دانست و گفت که طالبان به تعهدات خود در مورد حقوق بشر و حقوق زنان عمل نکردند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی در روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، نوشت طالبان در یک سال گذشته، محدودیت‌های سختی را علیه زنان وضع کرده‌ و رسانه‌ها و مخالفانشان را به‌طور خودسرانه سرکوب، بازداشت، شکنجه و حتی اعدام کرده‌اند.

بر اساس این گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طالبان به‌طور گسترده حقوق بشر را نقض کرده‌اند و تلاش‌های جهانی برای رسیدگی به وضعیت بسیار وخیم حقوق بشر در افغانستان با خطر روبرو شده است.

دیده‌بان حقوق بشر وضعیت اقتصادی افغانستانِ تحت اداره طالبان را به‌دلیل قطع کمک‌های خارجی وخیم دانست و نوشت که با قطع کمک‌های خارجی، اقتصاد این کشور سقوط کرده و معاملات اقتصادی بین‌المللی محدود شده است. در نتیجه آن، بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان در یک سال گذشته از ناامنی غذایی رنج برده‌اند.

فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر، گفت: «مردم افغانستان در میان کابوس حقوق بشری زندگی می‌کنند، قربانی ظلم و بی‌تفاوتی بین‌المللی‌اند و آینده افغانستان تاریک خواهد بود، مگر اینکه دولت‌های خارجی فعالانه‌تر با مقام‌های طالبان درگیر شوند و در عین حال، آن‌ها را به‌شدت در زمینه حقوق بشر تحت فشار قرار بدهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیده‌بان حقوق بشر نوشت که طالبان زنان را از سفر بدون همراهی محرم منع کرده‌‌اند و دختران نیز از تحصیل محروم شده‌اند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، طالبان در یک سال تسلط خود، قوانین محدودکننده‌ای را علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند که زنان و دختران را از حقوقشان برای آموزش و سفر باز می‌دارد و بر حقوق آنان در زندگی اثر می‌گذارد. دیده‌بان جهانی حقوق بشر در این گزارش، کارنامه رژیم طالبان را طی یک سال حکومتش بر افغانستان وحشتناک دانست و گفت که تمایل نداشتن این گروه به تعامل معنادار با نهادهای مالی و بین‌المللی باعث انزوای آن‌ها شده است.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر، «دولت‌ها باید محدودیت‌های بخش بانکی افغانستان را کاهش دهند تا فعالیت‌های مشروع و کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کنند، اما طالبان همچنین باید موارد نقض حقوق بشر را کاهش داده» و مسئولان تخلفات را وادار به پاسخگویی کنند.

پژوهشگر افغانستان در دیده‌بان حقوق بشر گفت: «طالبان تصمیم وحشتناک و زن‌ستیزانه خود مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان را هرچه زودتر لغو کنند.»

دیده‌بان حقوق بشر گفت که تاکنون بسیاری از کشورها و همچنین شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصمیم طالبان به اعمال محدودیت‌ علیه دختران را نکوهش کرده‌اند و هیچ دولت یا نهادی از طالبان دفاع نکرده و در پی توجیه آن نیز نبوده است.

طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان مسلط شدند. از آن زمان تاکنون، محدودیت‌ها بر شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان روزبه‌روز افزایش یافته است. طالبان به برخوردهای بسیار خشن با شهروندان افغانستان به‌ویژه زنان‌ متهم‌اند.

بیشتر از جهان