طالبان در پنجشیر دختران را وادار به ازدواج اجباری می‌کنند

زنان معترض: خانواده‌هایی که از دستور طالبان سرپیچی کردند مجبور به ترک خانه‌هایشان شدند

شماری از فعالان زن در پنجشیر، روز پنجشنبه ۲۰ مرداد (۱۱ اوت)، با ارسال یک ویدیو اعتراضی به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان از چندی پیش به این سو، مردم را در برخی از شهرستان‌های پنجشیر وادار کرده‌اند تا دختران جوان و نوجوانشان را به عقد سربازان و فرماندهان طالبان درآورند. این زنان از سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی حامی زنان خواستند تا جلو خودسری‌های طالبان را بگیرند تا زنان بیشتر از این آسیب نبینند.

زنان معترض پنجشیری در شهرستان دره گفتند که طالبان مردان خانواده‌ها را مجبور می‌کنند تا دخترانشان به ازدواج اجباری با طالبان تن دهند و کسانی را که از این دستور سرپیچی می‌کنند، تهدید به مجازات سخت و سنگین می‌کنند. این معترضان تصریح کردند: «شمار زیادی از خانواده‌ها در روزهای اخیر از ترس این که طالبان دخترانشان را به‌زور به عقد سربازان خویش در آورند، خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند و متواری شده‌اند.»

یکی از معترضان گفت زنان در پنجشیر به طور کلی امنیت روحی و جسمی ندارند. او در ادامه افزود: «طالبان خانواده‌هایی را که در برابر دستور ازدواج اجباری طالبان ایستادند، به‌شدت مورد آزار و اذیت قرار دادند.»

پیش از این هم، زنان پنجشیری از ناامنی شدید اجتماعی برای زنان در این ولایت سخن گفته و در یک مورد هم، در اعتراض به کشته شدن یک زن ۴۰ ساله بر اثر شلیک تک‌تیرانداز طالبان، تجمع اعتراضی در فضای بسته برگزار کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از زنان در شهرستان شتل پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفت زنان در پنجشیر، حتی به اندازه زنان در دیگر استان‌های افغانستان همچون کابل یا بلخ، امنیت و آرامش روانی ندارند. او افزود: «هیچ زنی در پنجشیر به مدرسه یا کار نمی‌رود و در شهرستان‌هایی که رد پای نیروهای جبهه مقاومت است، زنان حتی نمی‌توانند از خانه بیرون بروند.»

پیش از این، طالبان ترفندهای متفاوتی را برای تحت فشار قرار دادن خانواده‌های نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر به کار برده بودند، از دستور کوچ اجباری تا بازداشت، شکنجه و حتی قتل اعضای خانواده نیروهای جبهه مقاومت، در یک سال اخیر به کرات از طرف این گروه انجام شده است. در تازه‌ترین مورد نیز، این گروه دستور به اسارت گرفتن دختران این خانواده‌ها را به نام نکاح با سربازان طالبان صادر کرده است. طالبان در یک سال اخیر، علاوه بر خانواده‌های اعضای جبهه مقاومت، شمار زیادی از مردم را در پنجشیر به ظن همکاری یا همدستی با جبهه مقاومت ملی شکنجه کرده یا به قتل رساندند.