اتحادیه اروپا:‌ انتظار داریم که ایران و آمریکا «خیلی زود» به «متن نهایی» پاسخ دهند

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت جایی برای مذاکرات بیشتر باقی نمانده؛ جمهوری اسلامی می‌گوید متن پیشنهادی در تهران بررسی می‌شود

واشنگتن می‌خواهد ببیند که «آیا این بار اقدام تهران با سخنانش مطابقت دارد یا خیر»-عکس از ایسنا

اتحادیه اروپا می‌گوید انتظار دارد که ایالات متحده آمریکا و ایران «خیلی زود» به «متن پیشنهادی»‌ که برای احیای برجام به مذاکره‌کنندگان ارائه شده است، پاسخ دهند .

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و میانجی مذاکرات اتمی ایران، در هشتم ماه اوت گفت که متن ۲۵ صفحه‌ای پیش‌نویس به طرف‌های مذاکرات ارائه شده و پایتخت‌ها باید تصمیم خود را درباره آن اتخاذ کنند.

حالا پیتر استانو، سخنگوی بورل به خبرنگاران گفته است: «متن نهایی را داریم. حال باید تصمیم‌گیری شود که پاسخ آری است یا خیر. انتظار داریم که تمام طرف‌ها خیلی زود تصمیم بگیرند.»

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت:‌ «جایی برای مذاکرات باقی نمانده است.»

همزمان با ابراز خوشبینی‌ها در غرب و توییتی که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام، در روز سه‌شنبه نوشت و گفت که «اگر مخالفتی نباشد توافق احیا خواهد شد»، ایران می‌گوید متن پیشنهادی در تهران مورد بررسی و ملاحظه قرارمی‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران که به وین سفر کرده بود، گفته است که مذاکره‌کنندگان ایرانی چه در وین و چه در مدتی که گفت‌وگو از طریق مکاتبه در جریان بود، «بارها دولت‌های آمریکا و اروپا را به عقب‌نشینی از «مواضع غیرمنطقی» خود وادار کرده‌اند تا «امتیازات کلیدی»‌ به دست آورند.

مرندی قبل از ترک وین به خبرنگاران گفت:‌ «تا زمانی که متن حاصل از مذاکرات مورد بررسی دقیق در تهران قرار نگیرد، مسئولین مذاکره‌کننده نمی‌توانند در مورد آن اظهار نظر کنند.» او نظرها رسانه‌ای را«حدس و گمان» توصیف کرد.

مقام‌های ایرانی قبلا هم گفته بودند که متن ارائه‌شده را نهایی تلقی نمی‌کنند. وب‌سایت نور نیوز، وابسته به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، گزارش «رسانه‌ها و مقام‌های سیاسی غرب» مبنی بر این که متن توافق نهایی آماده شده است را «غیرواقعی» خواند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه از آمادگی آمریکا برای امضا فوری توافق احیای برجام بر اساس پیشنهادهای اتحادیه اروپا خبر داد.

او در اشاره به اظهار نظر‌های مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تمایل به بازگشت به برجام، گفت واشنگتن می‌خواهد ببیند که «آیا این بار اقدام تهران با سخنانش مطابقت دارد یا خیر.»