جیمز وب تصویر یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های کیهان را ثبت کرد

دانشمندان تخمین می‌زنند که این جرم نجومی، ۲۹۰ میلیون سال پس از مهبانگ پدید آمده است

دانشمندان در جریان انتشار جدیدترین تصاویر شگفت‌انگیز تلسکوپ فضایی جیمز وب، یکی از اولیه‌ترین و قدیمی‌ترین کهکشان‌هایی را که تا به حال شناسایی شده‌ است، مشاهده کرده‌اند.

تصاویر ثبت شده از [نقاط] دوردست کیهان، مجموعه‌ای از کهکشان‌های دور، از جمله دورترین کهکشان‌هایی که تاکنون رصد و مشاهده کرده‌ایم، نشان می‌دهد. دانشمندان تخمین می‌زنند که این جرم [نجومی]، ۲۹۰ میلیون سال پس از مهبانگ پدید آمده است.

دانشمندان در نسخه اینترنتی پیش از چاپ این مقاله، می‌نویسند: «اگر این [یافته جدید] درست باشد، می‌تواند باعث تجدیدنظر در برخی از فرضیات کنونی ما در مورد تاریخچه کیهان و ماده تاریک شود. اگر چنین جرمی در کیهان با این فاصله زمانی کم [پس از مهبانگ] شکل گرفته باشد، این یعنی کهکشان‌ها در عالم زودتر از آنچه پنداشته بودیم، شروع به شکل‌گیری کرده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان در قالب بخشی از این پژوهش‌ جدید، طیفی از تصاویر کهکشان‌های پیچیده و متفاوت را در حین تکامل تدریجی‌شان گردآوری کردند. برخی از این کهکشان‌ها به فرفره‌هایی زیبا و چشم‌نواز شباهت دارند، و برخی دیگر [همچون] حباب‌های عظیم پراکنده‌‌اند.

کارتالتپه می‌گوید: «این تصاویر هیجان‌انگیزند، زیرا تعداد بسیار بالای گزینه‌های احتمالی برای کهکشان‌های با «انتقال به سرخ» (redshift) زیاد، بیشتر از آن چیزی است که انتظار داشتیم.»

جیهان کارتالتپه، دانشیارموسسه فناوری روچستر، می‌گوید: «می‌دانستیم که تعدادی [از این کهکشان‌ها] را پیدا خواهیم کرد، اما فکر نمی‌کنم  به ذهن هیچ‌ کسی خطور می‌کرد که تعداد این کهکشان‌های کشف‌شده تا این حد زیاد باشند. معنایش این است که یا کیهان کمی متفاوت‌تر از آنچه فکر می‌کردیم کار می‌کند، یا منابع [گرانشی] آلایشی (contaminating sources) بسیار دیگری وجود دارد و [در این صورت] در نهایت مشخص خواهد شد که این نامزدهای [کهکشانی کشف شده]، در واقع چیزهایی دیگرند. واقعیت احتمالا ترکیبی از هر دو [احتمال] است.»

پروفسور کارتالتپه یکی از بیش از ۱۰۰ نفری است که در این پژوهش جدید مشارکت کرده اند. اینان [پژوهش‌های خود را] از «کاوش علمی گسترش اولیه‌ تکامل کیهانی» (CEERS) آغاز کرده‌اند که چگونگی شکل‌گیری کیهان را در زمانی که [عمر آن] تنها ۵ درصد سن کنونی‌اش بود، بررسی می‌کند.

یافته‌های جدید حاصل مشاهداتی [از تلسکوپ جیمز وب] در طول تقریبا ۲۴ ساعت است. در مجموع، پژوهشگران امیدوارند که با استفاده از این تلسکوپ و داده‌‌های تصویری بیشتری که پیش‌بینی می‌شود در ماه دسامبر به دست آید، بیش از ۶۰ ساعت رصد انجام دهند.

این کشف، یافته دیگری از تلسکوپ فضایی جیمز وب به شمار می‌رود که تقریبا همه روزه اطلاعات و تصاویر جدیدی از کیهان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. دانشمندان یادآور شده‌اند که حجم بالای جزئیات جدیدی که مدام از [مشاهدات این] تلسکوپ به دست می‌آید، ممکن است تغییر طرز فکر ما در مورد علم را رقم بزند.

© The Independent

بیشتر از علوم