حامد کرزی: اجازه خروج از کابل را ندارم

حامد کرزی گفت طالبان سه بار مانع سفر او به خارج از افغانستان شده‌اند

در پانزدهم اوت سال ۲۰۲۱، پس از آنکه اشرف غنی از افغانستان فرار کرد و طالبان بدون درگیری وارد، کرزی و عبدالله در کابل باقی ماندند-MASSOUD HOSSAINI / AFP

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در مصاحبه با مجله اشپیگل که جمعه ۱۴ مرداد منتشر شد، گفت اجازه ندارد از کابل خارج شود و در یک سال گذشته، هر بار که قصد سفر به خارج از افغانستان را داشته است، طالبان مانع او شده‌اند.

حامد کرزی گفت: «در اکتبر می‌خواستم در کنفرانسی در شهر سوچی شرکت کنم، اما رهبری جدید [طالبان] به من اجازه نداد. سپس قرار بود همراه با رئیس‌جمهوری آلمان در مراسمی که بنیاد کوربر در برلین برگزار کرده بود شرکت کنم که مورد تایید قرار نگرفت. آخرین بار تلاش کردم به مراسم ترحیم امیر فقید امارات متحده عربی بروم، بازهم به من اجازه داده نشد.»

پس از آنکه اشرف غنی در پانزدهم اوت سال ۲۰۲۱ از افغانستان فرار کرد و طالبان بدون درگیری وارد شهر کابل شدند، حامد کرزی و عبدالله عبدالله، با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی، به مردم اطمینان دادند که اوضاع در کنترل است و نظم شهر برهم نمی‌خورد.

آنان در آن لحظات که دولت فروپاشیده بود، از نیروهای امنیتی خواستند امنیت شهر را تامین و از چپاول دارایی‌های مردم جلوگیری کنند. عبدالله و کرزی خطاب به مردم گفتند در کنار آنان می‌مانند و افغانستان را ترک نمی‌کنند. شماری از سران طالبان تا دو هفته پس از سقوط کابل نیز به دیدار کرزی و عبدالله می‌رفتند و برخی از کارکنان ارشد دولت پیشین نیز با این دو چهره سیاسی دیدار می‌کردند، اما فعالیت آنان به سرعت محدود شد و طالبان مقررات سختی را در مورد محل زندگی آنان وضع کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نزدیک به یک‌ سالی که از حاکمیت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، حامد کرزی و عبدالله عبدالله، اجازه فعالیت سیاسی گسترده را نداشته‌اند و تنها گاهی در خانه‌هایشان با دیپلمات‌های خارجی و برخی از نمایندگان مردم دیدار کرده‌اند. عبدالله عبدالله در این مدت یک‌ بار توانست با موافقت رهبری طالبان، برای حدود یک ماه به خارج از افغانستان برود. او در دهم اردیبهشت برای ملاقات با خانواده‌اش به دهلی رفت و در ۲۱ خرداد دوباره به کابل بازگشت.

فضل‌الهادی مسلمیار، رئیس مجلس سنا در دولت پیشین افغانستان نیز از دیگر مقام‌های ارشد دولت پیشین افغانستان است که با سقوط کابل به دست طالبان، در آن شهر ماند و از افغانستان خارج نشد. مسلمیار نیز در یک سال گذشته، یک‌بار اجازه یافت به امارات متحده عربی سفر کند.

حامد کرزی با این که در حصر خانگی به‌سر می‌برد و اجازه خروج از کابل را ندارد، اما همواره از عملکرد طالبان در زمینه سرکوب رسانه‌ها، نقض حقوق زنان و تعطیلی مدارس دخترانه انتقاد کرده است. او در مصاحبه با اشپیگل نیز تعطیلی مدارس دخترانه را باعث منزوی شدن افغانستان دانست و مدعی شد که این کار به دستور حکومت پاکستان صورت گرفته است.

کرزی تصریح کرد که بدون بازگشایی مدارس دخترانه در سراسر افغانستان، جامعه جهانی حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.