مخالفت با درخواست مذاکره کاتالونیا

ششمین شب اعتراضات خشونت‌آمیز اسپانیا

تظاهرات اخیر در کاتالونیا به دعوت دانش‌آموزان؛ پلیس دانش‌آموزی را بازداشت کرده است - Pau Barrena / AFP

در حالی که بارسلون برای ششمین روز پیاپی دستخوش اعتراضات بود دولت اسپانیا با درخواست مذاکره‌ رییس دولت محلی کاتالونیا مخالفت کرده است زیرا او چنان که باید اعتراضات خشونت‌آمیز را محکوم نکرد.

به‌رغم آن که شهردار بارسلون خواستار خویشتن‌داری شده است و ده‌ها معترض میانسال کوشیدند با ایجاد سد انسانی بین معترضان جوان و پلیس ضدشورش از بروز نبرد خیابانی دیگری جلوگیری کنند سرانجام در اواخر شب شنبه دوباره خشونت شعله‌ور شد.

البته درگیری به شدت درگیری‌های شب‌های قبل نبود که جوانان نقاب‌زده با آتش زدن زباله‌دان‌ها خیابان‌ها را بسته بودند و با محاصره کردن پاسگاه‌های پلیس به سوی آن‌ها کوکتل مولوتف، قطعات سنگ‌فرش کف خیابان، فشفشه و اسید پرتاب می‌کردند.

بروز این وقایع باعث شد تا کیم تورا رییس دولت محلی کاتالونیا دوباره خواستار مذاکره با مادرید شود تا «راهی دمکراتیک» برای این بحران پیدا کنند.

تورا تأکید کرد این ناآرامی‌های بی‌سابقه با ماهیت صلح‌آمیز جنبش استقلال کاتالان که حدود نیمی از ۵.۵ میلیون رأی‌دهنده‌ این منطقه از آن پشتیبانی می‌کنند میانه‌ای ندارد.

اما پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا این درخواست را رد کرد و گفت: «آقای تورا باید این خشونت‌ها را قاطعانه محکوم کند که تاکنون این کار را نکرده است. دولت اسپانیا تأکید دارد که مشکل کاتالونیا کسب استقلال‌ نیست زیرا این کار قانونی نیست و اکثریت مردم منطقه‌ کاتالان نیز خواهان هم‌زیستی با اسپانیا هستند».

اعتراضات از روز دوشنبه و بعد از آن شروع شد که دادگاه عالی اسپانیا نه رهبر استقلال‌طلب را به علت نقشی که در حرکت ناکام کسب استقلال در سال ۲۰۱۷ داشتند و از جمله در برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی نقش داشتند به زندان‌های طولانی مدت محکوم کرد.

آقای تورا که در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان رییس دولت محلی انتخاب شد هوادار سرسخت کسب استقلال است به خاطر تشویق کردن ابتدایی نافرمانی مدنی و کوتاهی کردن در مخالفت با خشونت مورد انتقاد بوده است.

همزمان با اعتصاب عمومی در روز جمعه، بیش از ۵۰۰ هزار نفر به خیابان‌ها ریختند پرآشوب‌ترین درگیری‌ها در همان شب رخ داد.

معترضین با نور گوشی‌های موبایلشان اعتراض می کنند - LLUIS GENE / AFP

مردمی که به تماشا ایستاده بودند دست می‌زدند و برخی شعار می‌دادند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد».

اواخر بعدازظهر که پلیس با استفاده از گلوله‌های پلاستیکی، گاز اشک‌آور و کامیون‌های آب‌پاش به مقابله با معترضان پرداخت درگیری‌ها شدت گرفت.

به گفته‌ مقامات بهداشت در روز جمعه ۴۱ نفر در بارسلون زخمی شدند و به گزارش تارنمای خبری مدیادات‌کات ۲۰ خبرنگار هم آسیب دیدند در حالی که به آسانی قابل تشخیص بود که خبرنگار هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق اخبار منتشره حدود ۲۰۰ افسر پلیس از آغاز درگیری‌ها زخمی شده‌اند اما پلیس به خاطر استفاده از سرکوب شدید به شدت مورد انتقاد بوده است.

عفو بین‌الملل گزارش داده است که شاهد مواردی بوده است که پلیس در برابر افراد بی‌خطر از باطوم و سایر سلاح‌ها استفاده کرده است و صدها نفر را با ابزارهای ضدشورش زخمی کرده است.

صبح یک‌شنبه ایبرت ریورا یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های مخالف استقلال در برابر صدها هوادار پرچم به دست گفت که دولت سوسیالیست حاکم برای پایان دادن به آشوب‌ها اقدامات کافی انجام نداده است.

آقای ریورا که متولد بارسلون و رهبر حزب طرف‌دار اتحاد سیودادانوس است گفت: مردم نمی‌توانند بچه‌های‌شان را به مدرسه ببرند، نمی‌توانند سر کسب‌وکارهای‌شان بروند. به دولتی در اسپانیا نیاز داریم که از افراد ضعیف حفاظت کند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent