«نقشه‌های خوشه‌ای» تصویر دقیق جمعیت جهان را نشان می‌دهند

«نقشه‌های خوشه‌ای» بر خلاف دیگر نقشه‌ها، بدون هیچ مرز یا محدودیتی و به طور واضح، تراکم جمعیت در مناطق مختلف را نشان می‌دهند

این نقشه‌ها بدون هیچ مرزی میان کشورها یا ایالت‌ها در تصویر، نمایی از مهاجرت انسان‌ها و اسکان آن‌ها را ارائه می‌دهند - Alasdair Rae

تعیین جمعیت کلان‌شهرهای پرازدحام ممکن است مشکل باشد اما مجموعه‌ای از نقشه‌های خوشه‌ای کار را واضح‌تر کرده‌اند.

این نقشه‌ها تراکم جمعیت را به صورت یک خوشه‌ به تصویر می‌کشند که ارتفاع هر خوشه در آن نشان‌دهنده میزان جمعیتی است که در یک منطقه زندگی می‌کند.

السدیر ری، استاد پیشین برنامه‌ریزی و مطالعات شهری دانشگاه شفیلد، از داده‌های اتحادیه اروپا در مورد تراکم جمعیت و ابزار نقشه‌برداری ایریلود (Aerialod) استفاده کرد تا نقشه‌هایی ایجاد کند که به صورت سه‌بعدی کشیده شده‌اند.

آن‌ها بدون هیچ مرزی میان کشورها یا ایالت‌ها در تصویر، نمایی از مهاجرت انسان‌ها و اسکان آن‌ها را ارائه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقشه‌های سنتی تراکم جمعیت رنگی اما مسطح‌اند و سخت‌تر می‌شود فهمید که یک منطقه در مقایسه با منطقه دیگر چقدر متراکم است. نقشه‌های دکتر ری به تجزیه تراکم جمعیت کمک می‌کنند؛ جایی که هر خوشه در بزرگ‌ترین نقشه دنیا نشان‌دهنده دو کیلومترمربع است. در حالی که در نقشه‌های بعدی، هر خوشه یک کیلومترمربع را نشان می‌دهد.

جایگیری بزرگ‌ترین خوشه‌های جمعیت به‌‌طورویژه چشمگیر است و این نقشه‌ها بیشترین تراکم جمعیت را در طول سواحل در سراسر دنیا نشان می‌دهند.

نقشه ایالات متحده نشان می‌دهد که خوشه‌های جمعیتی بزرگ در طول ساحل شرقی به‌ویژه در میان گذرگاه شمال شرقی بوستون، نیویورک‌سیتی، فیلادلفیا و واشنگتن دی‌سی قرار دارند. این شهرها در مجموع ۵۱ میلیون نفر را در خود جای داده‌اند که ۱۵ درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می‌دهند.

خوشه‌هایی هم که به‌طورواضح قابل دیدن‌اند، در فلوریدا، ایلینویز، جورجیا و تگزاس قرار دارند. جمعیت به طرف غرب این کشور نامتراکم است اما لس‌آنجلس و بی اریا (Bay Area) هر دو در ایالت کالیفرنیا، خوشه‌هایی را نشان می‌دهند که تقریبا به بلندی خوشه‌های نیویورک‌سیتی‌اند.

چین و همسایه‌های اطرافش خوشه‌های انبوهی از شهرنشینی را نشان می‌دهند. در حالی که مراکز بزرگ تراکم جمعیت در اطراف هنگ‌کنگ، گوانجو و شانگهای به‌خوبی شناخته شده‌اند، شهرهایی مانند چنگدو و چانکینگ بخشی از مراکز پرجمعیتی‌اند که هرکدام بین ۱۵ و ۲۵ میلیون نفر را در بر می‌گیرند.

این نقشه‌ها همچنین نشان می‌دهند که بیش از ۹۳ درصد از جمعیت چین در بخش شرقی این کشور زندگی می‌کنند.

نقشه‌های خوشه‌ای همچنین به ما درباره پخش جمعیت دنیا نگرش جدیدی ارائه می‌کنند؛ آن‌ها فقط قسمتی از تصویر جهان را نشان می‌دهند.

آن‌ها می‌توانند اندکی هم در مورد زمین یک منطقه به ما بگویند. به طور مثال، نقشه آفریقا منطقه کم‌تراکمی را نشان می‌دهد که صحرای بزرگ آفریقا را نشان می‌دهد؛ در حالی که یک نوار واضح و مارپیچی در اروپا نشان می‌دهد که رشته کوه‌های آلپ کجا قرار دارد.

در حالی که تولید اولیه نقشه‌های دکتر ری به دلیل وقت آزاد در طول قرنطینه کووید آغاز شد، او امیدوار است بتواند به ایجاد نقشه‌های بیشتر ادامه دهد و از گرایش‌های جمعیت‌شناختی دنیا و محدودیت‌های جغرافیایی جزئیات بیشتری را به نمایش بگذارد.

© The Independent

بیشتر از جهان