کرن دیکر کاردار سفارت آمریکا در افغانستان شد

سفارت آمریکا در افغانستان که اکنون از قطر فعالیت می‌کند، در یک سال گذشته، تسهیل‌کننده گفت‌وگوها با طالبان بود و بر روند تخلیه و خروج همکاران محلی دولت آمریکا از افغانستان نظارت داشت

کرن دیکر از سپتامبر ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۰، معاون سفیر آمریکا در افغانستان بود-Ariananews.com

مک کری، کاردار پیشین سفارت آمریکا در افغانستان، که در یک سال گذشته، وظایفش را از قطر پیش می‌برد، روز یکشنبه، ۹ مرداد (۳۱ ژوییه)، اعلام کرد که به کار خود پایان داده است و از این پس، کرن دیکر، از کارمندان ارشد وزارت خارجه ایالات متحده، عهده‌دار این مسئولیت خواهد بود.

مک کری از ۱۲ اوت ۲۰۲۱، سه روز پیش از سقوط کابل به دست طالبان، کار خود به عنوان کاردار سفارت آمریکا در کابل را آغاز کرد. او از زمان بسته شدن سفارت آمریکا در کابل، در دوحه، پایتخت قطر، مستقر بود.

سفارت آمریکا در افغانستان که اینک از قطر فعالیت می‌کند، در یک سال گذشته، تسهیل‌کننده گفت‌وگوها با طالبان بود و بر روند تخلیه و خروج همکاران محلی دولت آمریکا از افغانستان نظارت داشت.

مک کری در مطلبی که به منظور خداحافظی از سفارت آمریکا در افغانستان، در توییتر منتشر کرد، نوشت: «خوشحالم که طی سال گذشته توانستیم با بسیاری از افغان‌ها در داخل و خارج از کشور همکاری کنیم، ولی هنوز هم در افغانستان با چالش‌های زیادی مواجهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک کری افزود که در یک سال گذشته در دوحه، بارها در مورد مسائل مهم با طالبان گفت‌وگو کرده و به شهروندان آمریکایی، افراد دارای اقامت دائمی و سایر افراد از جمله شماری از شهروندان افغانستان خدمات کنسولی ارائه کرده است.

کاردار پیشین سفارت آمریکا در کابل افزود که آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اهداکننده کمک‌های بشردوستانه، از اوت ۲۰۲۱ که دولت پیشین افغانستان فروپاشید تاکنون، ۷۷۵ میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است و همچنان به ارسال کمک‌ها ادامه می‌دهد. مک کری در عین حال تصریح کرد که آمریکا از نقض گسترده حقوق بشر، محروم شدن زنان و دختران از حق کار و تحصیل و عمل نکردن طالبان به تعهداتشان «بسیار ناراحت» است.

مک کری با اشاره به نگرانی‌ها از تبدیل افغانستان به پناهگاهی امن برای تروریسم، اضافه کرد: «ما همچنان طالبان را در قبال تعهداتشان پاسخگو خواهیم کرد تا افغانستان به پناهگاه امن تروریست‌ها از جمله داعش خراسان و القاعده، تبدیل نشود.»

او خطاب به طالبان اعلام کرد که اگر می‌خواهند از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته شوند، باید به نظرات تمام مردم افغانستان گوش دهند و به حقوق بشر احترام بگذارند. مک کری با قدردانی از دولت قطر بابت تسهیل ادامه فعالیت سفارت و کنسولگری آمریکا برای افغانستان از شهر دوحه، یادآوری کرد که تعهد آمریکا در قبال مردم افغانستان، در دوران مدیریت کرن دیکر که جانشین او است، تضعیف نخواهد شد.

مک کری در مورد جانشین خود نوشت: «کرن دوست دیرینه افغانستان است. او خستگی‌ناپذیر و موثر، در راستای حفاظت از منافع ایالات متحده و حمایت از مردم افغانستان تلاش خواهد کرد.»

کرن دیکر از سپتامبر ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۲۰، معاون سفیر آمریکا در کابل بود و در یک سال گذشته، به عنوان رئیس برنامه تخلیه و اسکان مجدد فعالیت می‌کرد. او در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در قندهار و غزنی ماموریت داشت و از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴، به عنوان نماینده غیرنظامی ارشد سفارت آمریکا در شرق افغانستان کار کرده است.

در شرح‌حال کرن دیکر که مک کری منتشر کرد، آمده است که پست‌ سازمانی او در وزارت خارجه آمریکا، معادل وزیر مشاور است.

بیشتر از جهان