باقری کنی: ایران آماده جمع‌بندی مذاکرات احیای برجام در مدت زمان کوتاهی است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۴ مرداد، بار دیگر خواستار اقدام فوری برای نجات برجام شد

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران- JOE KLAMAR / AFP

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، در واکنش به تاکید جوزپ بورل مبنی براینکه «دیگر وقت مذاکره نیست، باید تصمیم‌‌گیری شود»، گفت که «ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد».

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۱ (۳۱ ژوییه)، در حساب توییتری‌اش نوشت جمهوری اسلامی «ایده‌های پیشنهادی» خود را «به‌ منظور هموار ساختن مسیر برای جمع‌بندی سریع مذاکرات وین» به طرف‌های مقابل ارائه داده است.

باقری کنی با بیان اینکه «ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به ‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌ دادن حسن‌نیت و مسئولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم»، تاکید کرد: «ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

این سخنان مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران پس از آن منتشر شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه، ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد ۱۴۰۱)، با انتشار یادداشتی در وب‌سایت اتحادیه اروپا، نوشت که پس از گذشت ۱۵ ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌شمار با اعضای «برجام» و ایالات متحده، زمان برای مصالحه و سازش‌های اضافی به ‌پایان رسیده است و اکنون باید از فرصت باقی‌مانده به‌ منظور اتخاذ و اعلام تصمیم‌‌های نهایی استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوزپ بورل در یادداشت خود افزود که در صورت احیای «برجام»، تمامی محدودیت‌های پیشین برنامه اتمی حکومت ایران مجددا اعمال خواهد شد و آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی نیز می‌تواند نظارت‌های خود را ادامه دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از یادداشت روز شنبه‌‌ خود، ضمن اشاره به پیشینه طولانی مذاکرات هسته‌ای میان حکومت ایران و گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۳، نوشت: «هدف ما در طول همه این سال‌ها این بوده است که به توافقی دست‌ یابیم که نه‌تنها در جهت منافع اتحادیه اروپا و ایران باشد، بلکه منافع کل جهان را تامین کند.»

پس از توقف مذاکرات وین در ۲۰ اسفند سال گذشته، و به دنبال وقفه‌ای طولانی، روز هشتم تیر سال جاری مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا با حضور معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده، در شهر دوحه قطر برگزار شد، اما یک روز بعد طرفین اعلام کردند که این مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی به پایان رسیده است.

با این حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، ۴ مرداد، بار دیگر خواستار اقدام فوری برای نجات برجام شد.

 بورل در یادداشتی در روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت: «اگر بخواهیم برجام را نجات دهیم، زمان تصمیم‌گیری همین حالا است. احیای این توافق نشان خواهد داد که رسیدن به توافق‌های بین‌المللی متوازن در این زمان پرتلاطم، ممکن است.»

انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز روز ۵ مرداد در صفحه توییتر خود خبر داد که «بهترین توافق ممکن برای تمامی طرف‌ها روی میز است و این توافق منافع اقتصادی روشن و قابل اندازه‌گیری را برای مردم ایران، و منافع قابل‌ تاییدی در زمینه اشاعه ‌‌نیافتن [تسلیحات هسته‌ای] برای جامعه بین‌الملل می‌آورد.»

مورا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات احیای برجام را برعهده دارد، از تمامی طرف‌های حاضر در مذاکرات احیای برجام دعوت کرد تا «آخرین گام را بردارند».

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز ۵ مرداد در واکنش به مقاله جوزپ بورل گفت که مذاکرات درباره برجام جدید تقریبا کامل است و ایران باید درباره پذیرش یا نپذیرفتن آن تصمیم‌ بگیرد.