نگرانی برای دختربچه سه‌ساله‌ای که هفده میلیون دنبال کننده دارد

کارشناسان می‌گویند خطرهای بیشتری برای کودکانی که به‌صورت آنلاین در معرض تماشا گذاشته می‌شوند وجود دارد

انتقادها از مادر یکی از کم‌ سن‌ترین و پرطرفدارترین «ستاره‌های اینترنتی» بالا گرفته است و کارشناسان از چند جهت نگران این کودک خردسال‌اند. سازندگان محتوا و کارشناسان اینترنت می‌گویند که ویدیوهای این مادر مجرد از لحظات دوست‌داشتنی کودک نوپایش تبدیل به محتوایی استثمارگرانه شده که ممکن است امنیت کودک را به خطر بیندازد.

ماجرا چگونه شروع شد؟

مانند بسیاری از دختربچه‌های سه ساله، رن النور هم عاشق بازی با عروسک‌ها و بغل کردن حیوانات عروسکی‌اش است، اما چیزی که او را از دیگر هم‌سن‌وسال‌هایش متمایز می‌کند این است که تصاویر شیرین‌کاری‌های او را به‌جای جمع کوچکی از اعضای خانواده و دوستان، بیش از ۱۷ میلیون دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» تماشا می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژاکلین پل، مادر رن، یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی تیک‌تاک برای ثبت خاطرات بزرگ شدن دخترش راه‌اندازی کرد، اما این حساب به‌سرعت تبدیل به یک موضوع جدی شد. رن در ۱۸ ماهگی بیش از چهار میلیون دنبال کننده داشت که بزرگ شدن او را تماشا می‌کردند.

با رشد تعداد دنبال کننده‌ها، ژاکلین به این فکر افتاد تا از این راه پول دربیاورد و این تازه شروع ماجرا است؛ بسیاری گزارش داده‌اند که عکس‌ها و ویدیوهای رن در وب‌سایت‌های پورنوگرافی کودکان نیز منتشر می‌شود.

سارا آدامز، کاربر دیگری در شبکه اجتماعی تیک‌تاک، در چندین پست مختلف دراین‌باره صحبت کرده است. او می‌گوید: «از شما می‌خواهم یک دقیقه مکث کنید و به این فکر کنید که چگونه ما با عنوان یک جامعه، این موضوع را عادی کرده و پذیرفته‌ایم که بزرگسالان، به‌ویژه مردان، کودکان و به‌ویژه دختران را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند. هر روز مردان بالغی را می‌بینم که برای عکس‌های دختران کوچک کامنت می‌گذارند.»

آدامز مانند بسیاری دیگر از منتقدان والدینی که کودکانشان را ابزار درآمدزایی در اینترنت کرده‌اند از اینکه روزانه محتوای فراوانی از خصوصی‌ترین لحظات زندگی کودکان خردسال از طرف والدین آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود نگران است.

بهای شهرت در رسانه‌های اجتماعی

اندرو سلپاک، استاد رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه فلوریدا، به نشریه یاهولایف می‌گوید از آنجایی که بزرگسالان به اشتراک‌گذاری بیشتر و بیشتر زندگی خود و فرزندانشان ادامه می‌دهند، حداقل باید محتاط‌تر باشند. او می‌گوید: «منتشر کردن ویدیوهای کودک زیر سن قانونی برای دستیابی به شهرتی که خودتان نمی‌توانید به دست آورید، استثمار است و این یک استثمار یک ‌طرفه و بدون جلب موافقت است. نه ‌تنها کاربران تیک‌تاک ویدیوهای یک کودک زیر سن قانونی را ذخیره می‌کنند تا بارها و بارها تماشا کنند، بلکه آن‌ها همچنین در حال ساختن محتوایی با ویدیوهای رن هستند که این کودک را تبدیل به ابژه‌ای جنسی می‌کند.‌»

تاثیر قرار گرفتن در معرض نگاه عموم در درازمدت بر کودکان

خطرهای بیشتری برای کودکانی که به‌صورت آنلاین در معرض تماشا گذاشته می‌شوند وجود دارد. کارشناسان می‌گویند فراتر از نگرانی برای امنیت کودکانی مانند رن، این‌طور قرار گرفتن در معرض نگاه عموم با بزرگ‌تر و آگاه‌تر شدن کودک ممکن است باعث آسیب عاطفی برای او شود.

این کودکان قبل از آنکه خودشان درکی از جامعه، قضاوت جمعی یا شهرت داشته باشند، ناخواسته در برابر آن قرار می‌گیرند و در آینده پاک کردن این محتوا از شبکه جهانی کاری غیرممکن خواهد بود.

بیشتر از زندگی