رهبر طالبان: در امارت اسلامی هیچ قانون دیگری بجز قانون الهی اجرا‌شدنی نیست

 طالبان پس از سلطه بر افغانستان، قانون اساسی این کشور را لغو کردند

رهبر طالبان از استاندارهای این گروه خواست، برای زنانی که در شهر و بازار دست به گدایی می‌زنند حقوق تعیین کنند-MOHD RASFAN / AFP

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، در تازه‌ترین سخنر‌انی‌اش در قندهار روی تمام قوانین در افغانستان خط بطلان کشید و تاکید کرد که در امارت اسلامی به رهبری او، هیچ قانونی دیگری بجز «قانون الهی» اجراشدنی نیست. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه ۵ مرداد، از دیدار ملاهبت‌الله آخوندزاده با شماری از استانداران طالبان در قندهار خبر داد. مجاهد متن سخنرانی ملاهبت‌الله را در توییترش منتشر کرد.

در این متن آمده است که رهبر طالبان در دیدار با استانداران این گروه در قندهار گفت در امارت اسلامی هیچ قانون دیگری بجز قانون الهی، اجراشدنی نیست و آنان مکلف‌اند که تمام مشکلات مردم را مطابق قوانین الهی حل‌وفصل کنند. رهبر طالبان در حالی بر لغو همه قوانین و اجرای قوانین الهی در افغانستان تاکید کرد که پس از تسلط دوباره این گروه بر افغانستان، قانون اساسی و دیگر قوانین وضع شده در دولت‌های پیشین لغو شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تمام قوانین پیشین را قانون کفر و ایستادگی در برابر احکام الهی دانست و تاکید کرد هیچ فردی حق ندارد با وجود قرآن و سنت، قانون وضع کند و مردم را امر و نهی نماید.

رهبر طالبان در این دیدار از استانداران خواست به زنانی که تکدی‌گری می‌کنند، حقوق بدهند و اگر توان چنین کاری را ندارند موضوع را به او بگویند تا دست به کار شود و به این زنان کمک کند. پس از تسلط طالبان بر کابل و نابودی بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی، تعداد متکدیان در شهرهای افغانستان نسبت به ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است. در حالی‌که طالبان بارها اعلام کرده‌اند برنامه‌های اقتصادی برای بهبود زندگی مردم، به‌ویژه نیازمندان دارند، اما در عمل شمار نیازمندان نسبت به گذشته بیشتر نیز شده است.

 در همین حال گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد طالبان نه تنها به نیازمندان در افغانستان کمکی نکرده‌اند، بلکه تمام کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی را نیز میان نیروهایشان توزیع می‌کنند.

رهبر طالبان در دیدار قندهار همچنین از تمام استانداران خواست با یتیمان نظامیان پیشین نیز رفتار خوبی داشته باشند و به آن‌ها کمک کنند. او به تمام استانداران گفت: «به یتیمان نظامیان پیشین کمک کنید، چرا که آن‌ها نیز بخشی از ملت و رعیت شما محسوب می‌شوند، بر سرشان دست شفقت بکشید.»

هرچند تا‌کنون شواهدی که نشان دهد ملا هبت‌الله آخوندزاده زنده است وجود ندارد، اما سخنگویان طالبان همواره بیانیه‌ها و اخباری را به‌نام او منتشر می‌کنند.