سفارت جمهوری اسلامی در آتن: نفت ایران به کشتی لانا بازمی‌گردد

سفارت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، دادگاه یونان رای دادگاه تجدید نظر به نفع ایران را تایید کرد

بخشی از محموله نفتی ایران قبلا به کشتی دیگری به نام آیس انرژی منتقل شده بود که در اختیار ایالات متحده است - reuters

سفارت جمهوری اسلامی ایران در آتن اعلام کرد، عملیات انتقال و بازگشت «نفت به سرقت رفته ایران»  به کشتی لانا به زودی آغاز خواهد شد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه چهارم مرداد (۲۶ ژوئیه) در توییتی نوشت که دادگاه یونان، «به‌ عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور» رای دادگاه تجدید نظر به نفع ایران را تایید کرد.

مقام‌های گارد ساحلی یونان در اواسط تیرماه اعلام کردند که نفتکش لانا به بندر پیرائوس فرستاده شده است تا مجوز دریانوردی خود را ار‌ائه کند.

پیشتر در ماه خرداد (۱۴ ژوئن) خبرگزاری‌های ایرانی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی از صدور حکم رفع توقیف کشتی ضبط شده در یونان و بازگرداندن بار به صاحب آن خبر دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از درخواست تجدید نظر شرکت ایرانی در هفتم ماه ژوئن، هیئت قضایی یونان حکم دادگاهی را لغو کرد که اجازه مصادره محموله کشتی را از طریف ایالات متحده آمریکا داده بود. این حکم راه را برای بازپس‌گیری لانا باز کرد اما به دلیل بدهی‌های مربوط به خدمات یدک‌کش به شرکتی دیگر، کشتی مدتی دیگر و تا پرداخت بدهی در توقیف بود.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه گفته بود که دادگاهی در یونان اجازه داده بود که آمریکا بخشی از بار نفتکش لانا را توقیف کند.

مقام‌های یونانی در ماه آوریل نفتکش لانا که با پرچم ایران حرکت می‌کرد و محموله نفتی آن را در نزدیکی سواحل اویا توقیف کردند و لانا که با پرچم ایران حرکت می‌کرد و به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا توقیف شد.

کشتی قبلا «پگاس» نام داشت و بعد در ماه مارس به «لانا» تغییر نام داد. این کشتی عازم شبه جزیره پلوپنیز درجنوب یونان بود تا بار خود را به کشتی دیگری تحویل دهد؛ اما امواج خروشان دریا آن را به آبهای شهر کریستوس برد و در آنجا توقیف شد.

توفیف کشتی واکنش جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و نیروهای جمهوری اسلامی دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کردند و دو طرف وارد کشمکش دیپلماتیک شدند.

آتن توقیف نفتکش لانا را به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه گره زده بود، زیرا کشتی در ابتدا با پرچم روسیه حرکت می‌کرد و هنگام توقیف نیز ۱۹ خدمه روس داشت.

این نفتکش، یکی از پنج کشتی است که آمریکا در ماه فوریه و در چارچوب تحریم بانک روسی «پرومسویازبانک»، تحریم کرده بود.

بیشتر از جهان