اولین اعدام ژاپن در سال ۲۰۲۲؛ قاتل هفت نفر به دار آویخته شد

توموهیرو کاتو سال ۲۰۰۸ در یک حمله با چاقو، هفت نفر را کشت

کاتو مدت کوتاهی پس از حمله به عابران، پس از درگیری با یک افسر پلیس، دستگیر شد - AFP

مردی که ۱۴ سال پیش در جریان حمله‌ای جنون‌آمیز در توکیو، هفت نفر را با چاقو کشته بود، اعدام شد.

به گزارش گاردین و به نقل از رسانه‌های ژاپن، توموهیرو کاتو ۳۹ساله، روز سه‌شنبه به دلیل ارتکاب جنایت در ژوئن ۲۰۰۸، به دار آویخته شد.

کاتو در سال ۲۰۰۸ با کامیون دوتنی خود به سمت جمعیت عابران پیاده در پایتخت ژاپن رفت، از کامیون پیاده شد و هفت نفر را از جمله مردی که لحظاتی قبل زیر گرفته بود، با چاقو تا حد مرگ زخمی کرد.

حمله توموهیرو کاتو یکی از بدترین جنایت‌های عمومی چند سال گذشته در ژاپن شناخته می‌شود. این اتفاق مردم ژاپن را که نرخ جرم و جنایت‌های خشن در کشورشان بسیار پایین است، حسابی شوکه کرد.

کاتو مدت کوتاهی پس از حمله به عابران، پس از درگیری با یک افسر پلیس، دستگیر شد. او در آن زمان به ماموران گفت: «من برای کشتن مردم وارد خیابان شدم. اصلا مهم نبود که چه کسی را بکشم.» این قاتل گفته بود که فردی تنها است که از ادامه زندگی خسته شده است. این شهروند ژاپنی پیش از حمله به مردمی که در خیابان شلوغ پایتخت حضور داشتند، از پشت فرمان کامیون خود، پیام‌هایی را با تلفن همراه تایپ کرد و در آن‌ها از شغل، تنهایی و احساسات بی‌ثبات خود شکایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که پیش از روز حمله، چندین بار از آن منطقه دیدن کرده بود و می‌دانست که مملو از خریداران و گردشگران خواهد بود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، کاتو، پسر یک بانکدار بود که در استان آئوموری در شمال ژاپن بزرگ شد. او از دبیرستان همان‌جا فارغ‌التحصیل شد اما وقتی در امتحانات ورودی دانشگاه پذیرفته نشد، در نهایت به عنوان مکانیک خودرو آموزش دید.

دادستان‌ها گفتند که اعتماد به نفس کاتو پس از گفت‌وگویی آنلاین با یک زن به‌شدت کاهش یافت؛ زیرا هنگامی که کاتو حین مکالمه عکسی از خود ارسال کرد و آن زن خواستار توقف مکالمه شد. با این حال، به گفته دادستان‌ها، عصبانیت او زمانی افزایش یافت که نوشته‌‌هایش در رسانه‌های اجتماعی از جمله اعلام برنامه‌اش برای کشتار، با هیچ واکنشی مواجه نشد.

کاتو در سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شد و دادگاه عالی این تصمیم را در سال ۲۰۱۵ تایید کرد.

او در طول این سال‌ها در حالی که منتظر اجرای حکم اعدام بود، در نامه‌ای به راننده تاکسی ۵۶ ساله‌ای که در جریان چاقوکشی زخمی شده بود، از اقدام خود ابراز پشیمانی کرد. بر اساس نسخه‌ای از این نامه که در رسانه‌ها منتشر شد، او نوشت که می‌دانسته است «قربانیان از زندگی خود لذت می‌بردند و رویاها، آینده‌های روشن، خانواده‌های گرم، عاشقان، دوستان و همکارانی داشتند».

اعدام توموهیرو کاتو در شرایطی انجام شد که ژاپن همچنان در برابر فشارهای بین‌المللی برای لغو مجازات اعدام مقاومت می‌کند.

زندانیان محکوم به اعدام در این کشور معمولا سال‌های زیادی در انتظار اجرای حکم می‌مانند و تنها چند ساعت قبل از رفتن به سمت چوبه‌دار به آن‌ها اطلاع داده می‌شود. این رویه باعث شد دو زندانی محکوم به اعدام در سال ۲۰۲۱ از دولت ژاپن شکایت کنند و این اقدام را غیرانسانی و خلاف قانون اساسی بدانند.

در ژاپن معمولا مجازات اعدام در مواردی صادر می‌شود که مجرم چندین قتل‌ مرتکب شده باشد. با این حال، سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر مدت‌ها است که به این مجازات به دلیل رنج روانی که در محکومان ایجاد می‌کند، انتقاد دارند.

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی در سال ۲۰۰۹، ژاپن را متهم کرد که محکومان به اعدام را در معرض رفتارهای «بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» قرار می‌دهد. با این حال، نظرسنجی‌ها سطوح بالایی از حمایت عمومی از مجازات اعدام در این کشور را نشان می‌دهند.

بیشتر از جهان