مگنوس کارلسن انگیزه‌ای برای دفاع از قهرمانی‌‌اش در دنیای شطرنج ندارد

استادبزرگ نروژی پیش‌تر گفته تنها در صورتی مسابقه می‌دهد که حریفش علیرضا فیروزجا باشد

پیشرفت خیره‌ کننده علیرضا فیروزجا شطرنج‌باز ۱۸ ساله ایرانی‌الاصل در مسابقات جهانی شطرنج، کارلسن را مجذوب خود کرده است_ AFP

مگنوس کارلسن گفت که نمی‌خواهد از عنوان قهرمانی شطرنج جهان دفاع کند. این استادبزرگ نروژی که پنج بار قهرمان جهان شده است، قرار بود در رقابت برای کسب این عنوان در سال ۲۰۲۳، مقابل یان نپومنیاچی روس بازی کند. البته او تاکید کرد که این تصمیم به معنی خداحافظی‌اش از شطرنج نیست.

با کناره‌گیری کارلسن، دینگ لیرن، نفر شماره ۲ شطرنج جهان از چین جایگزین او خواهد شد.

کارلسن پیش از این گفته بود تنها در صورتی حاضر به دفاع از عنوان قهرمانی جهان است که حریفش علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز ایرانی-فرانسوی باشد. فیروزجا در حال حاضر نفر سوم جهان است. با این حال در تورنمنتی که به‌تازگی در مادرید برگزار شد، نپومنیاچی با شکست سایر نامزدها توانست یک بار دیگر رقیب کارلسن شود.

فیروزجا شطرنج‌باز ۱۹ ساله ایرانی است که از سال ۲۰۲۱ با پرچم فرانسه در مسابقات شرکت می‌کند. کارلسن درباره پیشرفت سریع فیروزجا گفته بود: «باید بگویم که نمایش او در مسابقات سوییس مرا تحت تاثیر قرار داد و خیلی انگیزه گرفتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارلسن ۳۱ ساله که در یک دهه گذشته، نفر اول شطرنج جهان بوده است، در پادکست اسپانسر خود، یونی‌بت، گفت: «من برای یک مسابقه دیگر انگیزه‌ای ندارم. احساس می‌کنم که چیز زیادی به دست نخواهم آورد و علاقه‌ای به آن ندارم. مطمئنم که این مسابقه از نظر جایگاه تاریخی اهمیت دارد، ولی تمایلی به بازی ندارم و در آن حاضر نخواهم شد.»

کارلسن اضافه کرد: «من پیش از گرفتن این تصمیم مدت‌ها فکر کردم و با آن کاملا راحتم. حتی می‌توانم بگویم که بیش از یک سال قبل، مدت‌ها قبل از مسابقه قبلی.» او در مسابقه قبلی قهرمانی جهان نپومنیاچی را شکست داده بود.

استادبزرگ نروژی گفت: «من با اعضای تیم خودم، روسای فیده و همین‌طور یان صحبت کردم. نتیجه‌اش این بود که برای یک مسابقه دیگر انگیزه کافی ندارم.»

آخرین استادبزرگی که از مسابقه دفاع از عنوان قهرمانی جهان کنار کشید بابی فیشر بود که در سال ۱۹۷۵ چنین کرد. البته به نظر می‌رسد که تصمیم کارلسن بیشتر شبیه رفتار گری کاسپاروف در سال ۱۹۹۳ باشد که از فیده جدا شد و به مدت یک دهه، دو سری مسابقه قهرمانی جهان برگزار می‌شد.

آرکادی دورکوویچ، رئیس فیده (فدراسیون بین‌المللی شطرنج) معتقد است که باید به تصمیم کارلسن احترام گذاشت.

دورکوویچ می‌گوید: «انسان‌های معدودی در تاریخ می‌توانند فشار پنج بازی برای کسب عنوان قهرمانی جهان را درک کنند. قطعا تصمیم او برای دفاع نکردن از عنوان قهرمانی جهان برای هواداران ناراحت‌ کننده است ولی شطرنج حالا قدرتمندتر از هر زمانی است (بخشی از آن به خاطر مگنوس است) و مسابقه قهرمانی جهان که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین سنت‌های ورزش جهان است، برگزار خواهد شد.»

بیشتر از ورزش