یک بیماری نادر باعث آشفتگی همیشگی موها می‌شود 

والدین با این نگرانی به مراکز پزشکی مراجعه می‌کنند که موهای فرزندشان طبیعی به نظرنمی‌رسد

موهای آشفته بوریس جانسون بخشی از شخصیت سیاسی او است اما بیماری بسیار نادری هم وجود دارد که مرتب کردن موها را به عذابی روزانه تبدیل می‌کند-Tolga Akmen / AFP

بوریس جانسون تا چند هفته دیگر در حالی بالاترین جایگاه سیاسی بریتانیا را ترک می‌کند که خیلی از منتقدانش به‌شوخی می‌گویند امیدوارند نخست‌وزیر بعدی بلد باشد موهایش را شانه بزند.

آنچه کمتر به آن پرداخته شد، این است که اگرچه موهای آشفته بوریس جانسون بخشی از شخصیت سیاسی او است، بیماری بسیار نادری هم وجود دارد که مرتب کردن موها را به عذابی روزانه تبدیل می‌کند. اگر فردی را همیشه با موهای پریشان می‌بینیم، ممکن است عاملش همان بیماری خاصی باشد که ساختار مو را تغییر می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سندرم موهای شانه‌ناپذیر «یواچ‌اس» (UHS) یک بیماری خاص است که اغلب در کودکان تشخیص داده می‌شود. والدین با این نگرانی به مراکز پزشکی مراجعه می‌کنند که دیگر نمی‌توانند کاری کنند تا موهای فرزندشان طبیعی به نظر برسد و مانند گذشته روی سرشان بخوابد. در پی این بیماری که «سندرم موی شیشه‌ای تابیده» هم نامیده می‌شود، موها خشک و شکننده به نظر می‌رسند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات‌ متحده، سندروم موهای شانه‌ناپذیر معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود و کودکان مبتلا معمولا در ماه‌های ابتدایی زندگی خود، موهایی طبیعی و بدون علائم خاص دارند. سپس در برخی مواقع، بین ماه سوم زندگی تا حتی اوایل سال‌های نوجوانی، موها به‌تدریج خشک می‌شوند و وز می‌کنند که اغلب به آن «مهارنشدنی» می‌گویند. موها سیخ روی سر می‌ایستند و دیگر نمی‌توان آن‌ها را با شانه زدن روی سر خواباند.

این مدل موها شکننده نیستند؛ یعنی آسان‌تر از حالت عادی نمی‌شکنند. یادآور می‌شویم موهای مبتلایان اغلب به رنگ‌ روشن است و این مشکل را نباید با موهای اساسا فر یا وز رنگین‌پوستان اشتباه گرفت.

اکثر کودکان دچار این سندروم کاملا سالم‌اند و هیچ مشکل دیگری ندارند. با این‌حال در برخی مواقع و البته به‌ندرت، می‌تواند با دیسپلازی اکتودرمی، بیمارهای چشم (رتینیت پیگمانتوزا، آب مروارید جوانی)، یا انگشتان اضافی (پلی داکتیلی) همراه باشد.

در این بیماری، مقطع موها ممکن است به اشکال مختلف درآید؛ از جمله کلیه شکل، سیخی یا حتی مثلثی شکل. کلید تشخیص این سندروم است که در ۵۰ درصد موارد، سطح مقطع موها مثلثی یا قلبی شکل است و یک «شیار» طولی از مسیر ساقه مو می‌گذرد. گاهی شکل غیرطبیعی را می‌توان در موهایی که در یک بلوک پارافینی قرار داده و برای بررسی با میکروسکوپ نوری برش داده شده‌اند، مشاهده کرد. با این حال تشخیص قطعی با میکروسکوپ الکترونی ممکن است.

تاکنون برای این عارضه درمان قطعی پیدا نشده است اما محصولات بهداشتی و آرایشی مخصوص می‌توانند به والدین در مهار موهای سرکش فرزندانشان کمک کند.

بیشتر از زندگی