عربستان سعودی چقدر نفت اضافی می‌تواند تولید کند؟

سفر جو بایدن به عربستان سعودی بدون هیچ‌ خبری مبنی بر افزایش تولید نفت پایان یافت

آرامکو ، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی اعلام کرد این شرکت حداکثر ظرفیت پایدار نفت خام را ۱۲ میلیون بشکه در روز حفظ می‌کند-MANDEL NGAN / POOL / AFP

سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به عربستان سعودی، بزرگ‌ترین کشور صادرکننده نفت در جهان، بدون هیچ‌ خبری مبنی بر افزایش تولید نفت این کشور برای کمک به کاهش قیمت سوخت پایان یافت.

به گزارش رویترز، آموس هوخشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت جهانی انرژی، روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت بر اساس بحث‌هایی که در جریان سفر بایدن انجام شد، احتمالا در هفته‌های آینده، تولیدکنندگان بزرگی که ظرفیت اضافی دارند، تولید خود را افزایش خواهند داد.

به گفته شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اتخاذ سیاست‌های غیرواقعی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با حذف منابع اصلی انرژی در سال‌های آینده، به تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت انرژی منجر خواهد شد.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، هم تاکید کرد که اوپک پلاس به ارزیابی شرایط بازار ادامه خواهد داد و آنچه لازم است، انجام می‌دهد.

رویترز در گزارشی، با بررسی سفر بایدن به عربستان سعودی، به تاثیر عربستان سعودی در تزریق نفت به بازار اشاره کرد و نوشت که با وجود کاهش تولید اوپک و متحدانش، گمان می‌رود عربستان سعودی و امارات متحده عربی همچنان میزان قابل‌توجهی از ظرفیت تولید استفاده‌نشده اوپک و جهان را در اختیار داشته باشند.

ظرفیت تولید نفت اوپک به دلیل عوامل متعددی کاهش یافت. از جمله دلایل آن می‌توان به دوره‌های قیمت پایین نفت در بحبوحه مازاد تولید جهانی در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۴ و کاهش حفاری‌ها به دلیل همه‌گیری کووید در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد.

شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو در اطلاعیه‌ای خطاب به رویترز در اوایل ماه جاری، اعلام کرد که این شرکت حداکثر ظرفیت پایدار نفت خام را ۱۲ میلیون بشکه در روز حفظ می‌کند و تولید خود را تا دو سال به این سطح افزایش می‌دهد.

بر اساس تولید ۱۰.۶۵ میلیون بشکه در روز عربستان سعودی در ژوئن ۲۰۲۲، تعداد ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز باقی می‌ماند که می‌تواند تولید شود.

شاهزاده محمد بن سلمان روز شنبه گفت که ریاض ظرفیت تولید خود را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و «پس از آن، پادشاهی عربستان سعودی دیگر توان افزایش تولید را نخواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این سوال مطرح است که آیا می‌توان به ۱۲ میلیون بشکه در روز دست یافت؟ به گزارش رویترز، یک منبع ارشد گفت که آرامکو علاوه بر حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز که اینک تولید می‌کند، تنها می‌تواند یک میلیون بشکه دیگر در روز تولید کند و این بدان معنی است که تولید نمی‌تواند از ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز بالاتر رود.

یک منبع دیگر هم با استناد به اطلاعات درزکرده از مکالمات خصوصی با مدیران داخلی آرامکو، به رویترز گفت که آرامکو نمی‌تواند بدون استفاده از سهام نفت، بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز تولید کند.

گفته می‌شود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، هم در ماه ژوئن به بایدن گفته بود که عربستان سعودی برای افزایش تولید ظرفیت کمی دارد. مکرون گفت که رئیس‌ دولت امارات به او گفته است عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را ۱۵۰ هزار بشکه در روز یا شاید کمی بیشتر افزایش دهد و آن‌ها تا شش ماه آینده ظرفیت‌ تولید بیشتر را ندارند.

عربستان سعودی با کاهش ذخایری که هم در این کشور و هم در مراکز مصرف نگهداری می‌شود، تنها می‌تواند موقتا به میزان عرضه اضافه کند. آرامکو سطح ذخایر را فاش نمی‌کند اما برخی تخمین می‌زنند که این شرکت می‌تواند طی ۶۰ تا ۹۰ روز، ۳۰۰  تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود بیفزاید.

بیشتر از جهان