ایران به طور تلویحی انتقال پهپاد‌‌های نظامی به روسیه را تایید کرد

سفر آتی رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، تقریبا همزمان است با سفر از پیش اعلام‌شده‌ رئيس‌جمهوری آمریکا به برخی از کشورهای خاورمیانه

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی- پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

تنها یک روز بعد از آنکه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، اعلام کرد حکومت ایران قصد دارد به‌زودی صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مجهز به حمل سلاح، در اختیار روسیه قرار دهد، سخنگوی وزارت خارجه ایران به طور تلویحی اظهارات او را تایید کرد و گفت همکاری‌های ایران و روسیه، در زمینه «فناوری‌های نوین»، موضوع تازه‌ای نیست و به پیش از جنگ اوکراین بر می‌گردد.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه دولت ابراهیم رئیسی، نوشت: «سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.»

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه گفت واشنگتن اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران خود را برای آموزش نحوه استفاده از این پهپادها به نیروهای روسیه آماده می‌‌کند.

به‌گفته مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، کمک‌ها و همکاری‌های نظامی تهران و مسکو، نشان از کاهش تسلیحات ارتش روسیه در جنگ اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایید ضمنی همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، در زمینه تولید و استفاده از «هواپیماهای نظامی بدون‌سرنشین»، درست در روزی اعلام شد که رسانه‌های دولتی روسیه خبر دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های حکومت ایران روز ۲۸ تیرماه وارد تهران می‌شود.

سفر آتی رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، تقریبا همزمان است با سفر از پیش اعلام‌شده‌ رئيس‌جمهوری آمریکا به برخی از کشورهای منطقه، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی.

به‌گفته مشاور امنیت ملی «کاخ سفید»، رئيس‌جمهوری آمریکا از سفر پیش روی خود به خاورمیانه، برای ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه و پیشبرد روابط عادی میان اسرائیل و عربستان سعودی استفاده خواهد کرد.

هرچند اسرائیل و عربستان سعودی، به‌طور رسمی  «روابط دیپلماتیک» ندارند، اما در سال‌های گذشته گزارش‌های پرشماری از تماس‌ها و برخی از همکاری‌‌ها میان دو کشور منتشر شده است.

از دیگر اهداف سفر جو بایدن به منطقه، تلاش برای ایجاد یک پدافند دفاع هوایی مشترک، میان متحدان آمریکا در منطقه است. هدف از ایجاد سامانه دفاع هوایی مشترک، مقابله با تهدیدهای موشکی و پهپادی حکومت ایران و گروهای نیابتی وابسته به ایران اعلام شده است.