سی‌ان‌ان: روس‌ها در سفر به ایران پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کردند

جمهوری اسلامی در فرودگاه کاشان پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را به کارشناسان روس نشان داد

رزمایش پهپادی ارتش ایران با شرکت پهپادهایی از نیروهای چهارگانه ارتش در منطقه عمومی سمنان-IRNA

خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که روس‌ها دست‌کم دو بار در ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کنند.

به گزارش این رسانه، گفته‌های جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و بررسی تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که یک هیئت روسی در ماه گذشته دست‌کم دو بار از یک فرودگاه در مرکز ایران بازدید کرده است تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان خبر دادند که ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان، پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را به روسیه نمایش داد. هر دو نوع پهپاد قادر به حمل موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌اند.

جیک سالیوان گفت: «اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد ازجمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح برای روسیه است. ارزیابی ما این است که هیئت رسمی روسیه به‌تازگی بازدیدی از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله داشته است.»

سالیوان گفت طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ماه ژوئن اولین مرتبه بوده که یک هیئت روسی برای چنین بازدیدی به این فرودگاه رفته است. سپس یک هیئت روسی دوباره در تاریخ پنجم ژوئیه برای یک بازدید مشابه از فرودگاه دیدن کردند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که بایدن در حال پایان دادن به سفرش در خاورمیانه است؛ سفری که در آن، ایران موضوع اصلی گفت‌وگو بین ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته یک مقام آمریکایی، مشارکت رو به رشد ایران و روسیه نشان می‌دهد که چرا لازم است آمریکا حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند. بایدن همچنان تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان خاورمیانه‌ای قرار دارد تا طرحی قابل اجرا برای محدود کردن ایران ارائه دهد. این فشارها از آن جهت افزایش یافته است که امیدها برای احیای برجام پس از توقف مذاکرات ماه گذشته در دوحه کمرنگ شده است.

مقام‌های کاخ سفید در اوایل این هفته فاش کردند اطلاعات جدید آمریکا نشان می‌دهد که انتظار می‌رود ایران صدها پهپاد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه عرضه کند. این در حالی است که از سوی دیگر ایران آماده می‌شود آموزش نیروهای روسی را در مورد نحوه عملیاتی کردن این پهپادها آغاز کند.

ایالات متحده معتقد است که روسیه برای کمک به تکمیل ذخایر پهپادهای خود به ایران روی آورده است؛ هرچند که مشخص نیست که این پهپادها تا چه اندازه موثر خواهند بود.

مقام‌های آمریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه پیش از این برای دریافت حمایت در جریان تهاجم نظامی به اوکراین، به چین متوسل شده بود. با این حال سالیوان در آن زمان به خبرنگاران گفت: «از اواخر ماه مه، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر این‌که چین به روسیه حمایت نظامی یا اقتصادی ارائه کند، ندیده است.»