انفجار در مسجدی در هسکه مینه ۶۲ کشته و ۶۰ زخمی برجا گذاشت

دربیانیه ارگ تاکید شده «گروه طالبان» در این حمله دست داشته است

AFP- داوطلبی در حال انتقال مجروح انفجار روز جمعه در مسجدی در ولایت ننگرهار افغانستان

روز جمعه ۲۶ مهر، یک انفجار بسیار قوی در یکی از مساجد در محله «هسکه مینه» در ناحیه «ده بالا» شهر جلال‌آباد، رخ داد. در این حادثه دستکم ۶۲ تن از نمازگزاران کشته و در حدود ۶۰ تن دیگر نیز زخمی شدند. تمام مجروحان و آسیب‌دیدگان حادثه به بیمارستان شهر جلال ‌آباد انتقال داده شده‌اند و گفته می‌شود که وضعیت سلامتی اغلب آنان، مناسب به نظر می‌رسد.

همچنین چند کودک نیز که برای ادای نماز جمعه در آن مسجد حضور یافته بودند، در میان قربانیان انفجار هستند. ساکنان آن محله گفته‌اند که در زمان وقوع حادثه انفجار، در حدود ۳۰۰ نمازگزار در داخل آن مسجد حضور داشتند.

مقامات دولتی استان ننگرهار، وقوع این حمله را در محله «هسکه مینه، ده بالا» در یکی از مساجد در میان نمازگزاران را تایید کرده‌اند، اما بنا به گفته‌های آنان، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده نگرفته است.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی استاندار ننگرهار در یک گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایندیپندنت فارسی، هدف این حمله را ایجاد وحشت در میان نمازگزاران و افراد غیرنظامی خواند، و اطلاعات بالا را تایید کرد. آقای خوگیانی، وضعیت مجروحان حادثه را خوب خواند و همچنین، تایید کرد که«تمام مجروحان این حادثه به بیمارستان شهر جلالآباد  انتقال داده شده‌اند».

شاهدان عینی این محله، به رسانه‌ها گفته‌اند که بر اثر شدت انفجار، سقف مسجد نیز روی نمازگزاران فرو ریخته است و موجب افزایش تلفات شده است.

حادثه خونین شهر جلال‌آباد با واکنش‌های ملی و بین‌المللی مواجه شده است و مقامات و نهادها تاکید کرده‌اند که عاملان آن حمله تروریستی باید شناسایی و مجازات شوند.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که عاملان این حادثه باید هر چه زوتر شناسایی شوند و به دست قانون سپرده شوند تا به جزای اعمال‌شان برسند.

در آن بیانیه همچنین تاکید شده است که «گروه طالبان در چنین حملاتی دست داشته است، و نیز زمینه حملات ترویستی گروه داعش و سایر گروه‌ها را در افغانستان فراهم ساخته است».

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز این حادثه را محکوم کرد و آن را با شعایر اسلامی و انسانی، مغایر خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز حمله روز جمعه در یکی از مساجد شهر ننگرهار را محکوم کرد و گفت: «این حمله غیرانسانی و جنایتی ضد بشری است و عاملان آن باید شناسایی شوند به جزای اعمال‌شان برسند». او همچنین تاکید کرده است که چنین حملاتی نمی‌تواند مانع از تداوم کمک‌های بین‌المللی به افغانستان شود.

جان بس، سفیر آمریکا در کابل، ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی، گفته است: «شهروندان افغانستان حق دارند که آزاد و در فضای امن، زندگی کنند». 

استان ننگرهار در شرق افغانستان واقع شده و نیروهای داعش و طالبان در شماری از شهرستان‌های این استان فعالیت‌ دارند به‌ویژه در این اواخر، این منطقه از نواحی ناامن در افغانستان به شمار می‌رود.  

بیشتر از