تخریب شبانه گورستان یهودیان در استانبول

سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه، ضمن محکوم کردن حمله به گورستان هوسکوی، این اقدام را «حمله‌ای فجیع» خواند

یهودستیزی در ترکیه سابقه‌ای طولانی دارد و چه در دوران امپراطوری عثمانی و چه پس از تاسیس جمهوری ترکیه حضوری پر رنگ در فرهنگ سیاسی این کشور داشته است- @tyahuditoplumu/Twitter

در جریان یک اقدام خرابکارانه یهودستیزانه در ترکیه، ۳۶ فقره از سنگ‌های قبرِ گورستان هَسْکوی در شهر استانبول، که محل دفن یهودیان است، شکسته شد. به‌گزارش روزنامه اورشلیم‌پست، این اقدام خرابکارانه در ساعت ۱۲ نیمه شب روز پنجشنبه، ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲، انجام شد و مقام‌های مسئول دولت ترکیه نیز در همان زمان از وقوع این واقعه مطلع شدند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه، از جمله مقام‌های دولتی این کشور بود که، پس از اطلاع از حمله به گورستان هسکوی، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را «حمله‌ای فجیع» خواند. کالین در مورد این واقعه به رسانه‌ها گفت: «ما به آن دسته افرادی که به ارزش‌های مقدس حمله می‌کنند، اجازه نخواهیم داد تا بذر نزاع و دشمنی را در جامعه ما بکارند.»

گورستان هسکوی ۶۰۰ سال قدمت دارد و، به‌ گزارش وبسایت رسمی جامعه یهودیان ترکیه، محله هسکوی از دیر باز محل زندگی یهودی‌های ترکیه بوده است. با این‌ حال این وبسایت می‌نویسد که در طی سده‌های گذشته اندازه گورستان هسکوی کوچک‌تر شده است و دلیل این امر، به‌ غیر از وقوع زلزله، به دخالت‌ چهره‌های بانفوذ، از جمله برخی دولتمردان ترکیه، برمی‌گردد.

یهودستیزی در ترکیه سابقه‌ای طولانی دارد و چه در دوران امپراطوری عثمانی و چه پس از تاسیس جمهوری ترکیه حضوری پر رنگ در فرهنگ سیاسی این کشور داشته است؛ مثال متاخر در این زمینه اظهارات یهودستیزانه سال گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، است که واکنش رسمی دولت ایالات متحده آمریکا را نیز در پی داشت.

اردوغان در جریان درگیری‌های سال گذشته میان حماس و دولت اسرائیل، که در اردیبهشت ۱۴۰۰ رخ داد، در مورد نیروهای ارتش اسرائیل گفت: «آن‌ها قاتل هستند، تا آن‌جا که کودکان پنج یا شش ساله را می‌کشند؛ آن‌ها فقط با مکیدن خون آن‌ها راضی می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان اردوغان در یک افسانه قدیمی ضد یهود ریشه دارد به‌ نام «تهمت خون» (Blood Libel) که می‌گوید یهودیان کودکان غیریهودی را می‌دزدند و سپس می‌کوشند تا از خون آن‌ها در مراسم عید پسح استفاده کنند.

به‌ این ترتیب وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، پس از این اظهارات یهودستیزانه اردوغان، در روز ۱۸ مه ۲۰۲۱ با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده آمریکا اظهارات یهودستیزانه اخیر رئیس جمهوری اردوغان علیه یهودیان را محکوم می‌کند و آن‌ها را مذموم می‌داند.»

از این جهت در بیانیه سازمان جامعه یهودیان ترکیه به رفتارهای یهودستیزانه ساکنین اطراف گورستان هوسکوی نیز اشاره شده است. بیانیه این سازمان توضیح می‌دهد مامورهایی که آن‌ها، با هماهنگی پلیس محلی، به‌ منظور نگهبانی از گورستان به‌ کار گرفته‌اند به‌ طور مدام مورد آزار و اذیت مردم محلی قرار می‌گیرند و افرادی سگ‌های نگهبان این گورستان را مثله می‌کنند.

بیشتر از جهان