وال‌استریت‌ ژورنال: حمله‌ اسرائیل به منافع ایران در سوریه با تایید آمریکا انجام می‌شود

«ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده» اغلب عملیات‌ نظامی اسرائیل علیه نیروهای وابسته به حکومت ایران را از پیش بررسی و تایید کرده است

 اسرائیل نزدیک‌ترین متحد آمریکا در منطقه است،امادر مقاطعی واشنگتن تلاش کرد‌ روابط با تل‌آویو کم‌رنگ‌ به‌نظر برسد-JACK GUEZ / AFP

همزمان با تشدید تهدیدهای مقام‌های دولتی و نظامی اسرائیل علیه حکومت ایران، روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی به نقل از چند مقام فعلی و پیشین آمریکا نوشت، نیروهای آمریکایی در طول این سال‌ها از اغلب حمله‌های اسرائيل علیه نیروهای وابسته به حکومت ایران مطلع بودند و این اقدامات با تایید آمریکا انجام شده است.

اسراییل در ماه‌های اخیر بر حجم حمله‌های خود علیه منافع ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به ویژه در خاک روسیه افزوده است. هدف قرار دادن باند پرواز فرودگاه بین‌المللی دمشق در جمعه گذشته از جمله این اقدامات بود که با هدف جلوگیری از «قاچاق سلاح» از ایران برای حزب‌الله لبنان انجام شد و به تعطیلی این فرودگاه منجر شد.

روزنامه وال‌استریت‌ ژورنال در ابتدای گزارشی که روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، نوشت هرچند مقام‌های آمریکایی به‌ندرت درباره عملیات‌های نظامی اسرائیل در خاک سوریه موضع‌گیری یا اظهارنظر می‌کنند، اما در پشت پرده، واقعیت این است «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده»، اغلب این نوع عملیات نظامی اسرائيل را از پیش بررسی و تایید کرده است.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، هدف آمریکا از نظارت بر عملیات‌ نظامی ارتش اسرائيل در خاک سوریه این است که این حملات، با کارزار نظامی آمریکا در این کشور و متحدانش تداخل نداشته باشد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، این همکاری‌ها تا کنون گزارش نشده بود. این امر نشان می‌دهد چگونه مقام‌های نظامی آمریکا بدون این که بخواهند مستقیما وارد کارزار «جنگ سایه» میان ایران و اسرائیل شوند، از متحده اصلی خود در منطقه‌ حمایت کرده‌اند.

Credit Emmanuel DUNAND / AFP

وال‌استریت‌ ژورنال، به نقل از منابع نظامی خود، نوشت آمریکا در انتخاب اهداف اسرائيل در سوریه کمک نمی‌کند.

تمامی عملیات‌ اسرائیل هم در این کشور با هماهنگی مقام‌های نظامی آمریکا صورت نمی‌گیرد. با این حال، قریب به اتفاق عملیات‌ها اسرائيل در خاک سوریه با اطلاع و تایید فرماندهان ارشد آمریکایی انجام شده است.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، ایران پیش‌تر تلاش کرده است که به آمریکایی‌ها فشار آورد تا در نهایت اسرائیل متقاعد شود حملات خود به نیروهای ایرانی در خاک سوریه را متوقف کند.

ایران در ماه اکتبر گذشته یک حمله پهپادی به پایگاه نظامی «التنف»، در شرق سوریه، در نزدیکی مرزهای عراق، انجام داد.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، مقام‌های آمریکایی در آن مقطع به این نتیجه رسیدند، حمله ایران به پایگاه نظامی «التنف»، بدون این که آسیبی به نیروهای آمریکایی برسد، به‌ نوعی در پاسخ به حمله اسرائیل علیه نیروهای ایرانی بود.

هرچند اسرائیل برای چندین دهه، نزدیک‌ترین متحد ایالات متحده در منطقه به شمار می‌رود؛ اما مقام‌های آمریکایی در مقاطعی تلاش کردند روابط واشنگتن-تل‌آویو کم‌رنگ‌تر به‌نظر برسد.

برای مثال، در طول جنگ دوم خلیج فارس، در سال ۱۹۹۱ اسرائیل به طور مخفیانه تجهیزات پاک‌سازی مین در اختیار نیروهای «ائتلاف» به رهبری آمریکا قرار داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آن برهه، آمریکایی‌ها نگران بودند افشای همکاری نظامی اسرائیل با ائتلاف، باعث تضعیف یا حتی شکست ائتلافی شود که عربستان سعودی و مصر هم در آن حضور داشتند.

با این همه، طی سال‌های گذشته به واسطه «تهدید مشترک حکومت ایران»، شرایط تغییر کرد و کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل روابط نزدیک‌تری برقرار کردند.

با توجه به این شرایط جدید، در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، منطقه تحت پوشش «ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده» تا اسرائیل گسترش یافت.

به‌نوشته وال‌استریت‌ ژورنال، جنگ داخلی سوریه، و به‌دنبال آن حضور نظامی روسیه و ترکیه و نظامی‌های وابسته به حکومت ایران در سوریه، شرایط منطقه را برای آمریکایی‌ها پیچیده کرد. تا جایی که در نهایت نیروهای آمریکایی در چندین حمله هوایی و توپحانه‌ای، در سوریه و غرب عراق، شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران را هدف قرار دادند.

با این همه، به‌نوشته وال‌استریت ژورنال، آمریکا این حملات را به‌گونه‌ای طراحی و اجرا کرد که تنش‌ها با جمهوری اسلامی خیلی تشدید نشود.

به‌نوشته وال‌استریت ژورنال، آینده برنامه اتمی ایران و تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق‌نامه «برجام»، در تعیین چنین خط‌مشی محتاطانه‌ای در برابر حکومت ایران نقش داشت.

وال‌استریت‌ ژورنال پیشتر در گزارش دیگری به نقل از یک مقام پیشین نظامی اسرائیل نوشت: ارتش اسرائیل در پنج سال گذشته، بیش از ۴۰۰ حمله هوایی در سوریه سایر کشورهای خاورمیانه علیه ایران و متحدان آن انجام داده است.

گزارش تازه وال‌استریت‌ ژورنال نشان می‌دهد، اکثر این حملات با اطلاع و هماهنگی مقام‌های آمریکایی صورت گرفته است، بدون این که دولت بایدن مایل باشد، بنا بر ملاحظات سیاسی خود، درباره این حمله‌ها صحبت کند یا به نقش نیروهای آمریکایی در انجام آنها اشاره شود.