خالد حسینی اعلام کرد که فرزندش، حارث، تراجنسیتی است

خالد حسینی گفت به دخترش به عنوان زنی زیبا، عاقل و باهوش افتخار می‌کند

بسیاری از کاربران فضای مجازی، از حمایت خالد حسینی از فرزندش ستایش کردند-khaledhosseini/ Twitter@

خالد حسینی، نویسنده مشهور افغان-آمریکایی، در توییتی نوشت که فرزندش حارث، روز سه‌شنبه [۱۲ ژوییه ۲۰۲۲] اعلام کرده است که تراجنسیتی است.

خالد حسینی که به علت رمان‌های پرمخاطب خود، از جمله «بادبادک‌باز» (و فیلم سینمایی مشهوری که از آن ساخته شد) و «هزار خورشید تابان» از شهرت زیادی برخوردار است، از فرزندش حمایت کرد و گفت هیچ‌گاه تا این حد به او افتخار نکرده بوده است.

او نوشت: «دیروز دخترم حارث گفت تراجنسیتی است. من از سال گذشته در مورد این سفر حارث می‌دانستم. این تغییر از نظر احساسی، جسمی، اجتماعی، و روانی بسیار پیچیده است. اما حارث، با هر چالشی، با مهربانی و خرد روبه‌رو شده است.» 

خالد حسینی افزود که دخترش از ظلمی که افراد تراجنسیتی  با آن مواجهند، آگاه است، اما او فرد نیرومند و بی‌باکی است. حسینی بی‌باکی و شهامت حارث را در به اشتراک‌گذاری ماهیت و «خود واقعی‌اش» ستود و گفت که در هر مرحله‌ای کنار او می‌ایستد.

او افزود حالا دو دختر زیبا دارد و به ورود حارث به دنیا در جایگاه زنی زیبا، عاقل و باهوش، افتخار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتشار این موضوع از سوی خالد حسینی در فضای مجازی، واکنش‌های گسترده و متفاوتی در پی داشت. بسیاری از کاربران فضای مجازی حمایت او از فرزندش را ستودند. شماری هم در افغانستان، به دلیل اینکه خالد حسینی اصالتا از افغانستان است، او را مورد انتقاد و سرزنش قرار دادند.

در افغانستان، افراد به دلیل گرایش‌های جنسی، جنسیت و هویت جنسی، همواره با آزار و شکنجه  روبه‌رو می‌شوند و حتی در مواردی افشا شدن این مساله منجر به  قتل افراد می‌شود. با سلطه طالبان بر افغانستان، شماری از دگرباشان جنسی افغانستان توانستند با حمایت برخی از سازمان‌های خیریه، از آن کشور خارج شوند، اما هنوز ده‌ها دگرباش جنسی از ترس طالبان به صورت مخفیانه زندگی می‌کنند. البته در دولت‌های پیشین افغانستان نیز دگرباشان جنسی از حق و حقوقی برخوردار نبودند، اما طالبان به صورت هدفمند این افراد را تعقیب و «مجازات» می‌کنند.

در ژانویه سال جاری میلادی، دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که طالبان دگرباشان جنسی را هدف قرار داده‌اند. در گزارش ۴۳ صفحه‌ای این نهاد با عنوان «اگر به آسمان‌ هم بروی، پیدایت می‌کنیم؛ دگرباشان جنسی افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان»، آمده است که افراد طالبان در پی یافتن و پیگرد دگرباشان جنسی‌اند و شماری از آنان را هدف قرار داده‌اند.

در افغانستان هرازگاهی اعلام این خبر که دختری پس از جراحی به پسر تبدیل شده است، خبرساز می‌شود، اما هرگز هیچ مرد یا پسری اعلام نکرده که هویت واقعی‌اش، «مونث» است. در آخرین مورد، شهناز ۱۶ ساله، ساکن استان لوگر، اعلام کرد که پس از جراحی کوچک، تبدیل به پسر شده است و پس از این با هویت مردانه و با نام عبدالله به زندگی ادامه خواهد داد. او گفت که در ۱۶ سال عمر خود، لباس زنانه پوشید و در میان دختران زندگی کرد، اما هیچ حسی به زن بودن نداشت و بلاخره با کمک یک پزشک مشخص شد که هویت جنسیتی واقعی او، «مذکر» است.

بیشتر از جهان