همه‌چیز درباره برد و مدت شارژ خودروهای برقی

طی دهه آینده، میانگین برد می‌تواند به آسانی دو برابر شود

مدت لازم برای شارژ وسایل نقلیه برقی در خانه یا ایستگاه اختصاصی، خیلی فرق می‌کند -- JOHANNES EISELE / AFP

در ژوئن ۲۰۲۲، یک مرسدس برقی با یک بار شارژ مسافت بیش از ۱۲۰۰ کیلومتری (۷۵۰ مایلی) از آلمان تا بریتانیا را بدون نیاز به توقف راند. خودروهای دیزلی یا بنزینی در چنین سفری می‌بایست میانگین سه بار باک خود را پر کنند؛ با این حال، نکته‌ای در کار بود.

خودرو برقی مذکور، «مرسدس بنز ویژن ای‌کیو‌ایکس‌ایکس »(Mercedes-Benz Vision EQXX) بود، خودروی مفهومی که در آن ترکیبی از قواعد آیرودینامیک پیشرفته،  اجزای سبک، و آخرین فناوری روز دنیا در ساخت باتری به کار رفته بود که هنوز از آن در تولید انبوه وسایل نقلیه برقی استفاده نمی‌شود.

این نمایش نشان‌ داد که در آینده نزدیک چه چیزهایی ممکن است محقق شود، اما فعلا دغدغه برد خودرو همچنان از نگرانی‌های مهم هر کسی است که به فکر خریدن خودرو برقی یا تعویض خودرو بنزینی با برقی است. شاید مزیت‌های زیست‌محیطی این خودروها آشکار باشد و حتی عملکردشان نیز به حد همتایان بنزین‌سوزشان رسیده باشد و در برخی موارد از آن‌ها هم بهتر شده باشد، اما زیرساخت شارژ کمترتر پیشرفته این خودروها و بازه شارژ نسبتا طولانی‌ آن‌ها، همچنان از دغدغه‌های هر خریدار احتمالی آینده آن‌ها است.

با در نظر گرفتن این نکته، نگاهی انداخته‌ایم به برد و مدت شارژ مدل‌های مختلف خودروهای برقی.

برد تسلا، کیا، آئودی، وی‌دبلیو و سایر وسایل نقلیه برقی در قیاس با یکدیگر چگونه است؟

هنگام خریدن خودروهای سوخت فسیلی، کمتر کسی از خود می‌پرسد برد این خودرو چقدر است. یک علتش این است که این موضوع استانداردسازی شده، اما علت دیگر این است که پر کردن باک این خودروها چند دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد.

نه تنها شارژ کردن کامل خودرو برقی در مقایسه با همتایان آلاینده‌اش زمان بسیار بیشتری می‌برد، بلکه پراکندگی و فراوانی ایستگاه‌های شارژ برقی نیز بسیار کمتر است.

در سال‌های اخیر آزمایش‌هایی واقعی از سوی کانال‌ها و سایت‌های مختلف هم‌سنجی انجام گرفته است، اما آمارهای رسمی که خودروسازان اعلام می‌کنند، همیشه بیان‌گر کل ماجرا نیست. مقایسه پرفروش‌ترین مدل‌ها در بریتانیا به قرار زیر است:

تسلا مدل ۳: ۲۷۲ مایل (۴۳۸ کیلومتر)*

کیا ای-نایرو: ۲۳۰ مایل (۳۷۰ کیلومتر)

فولکس‌واگن آی‌دی.۳: ۲۵۹ مایل (۴۱۶ کیلومتر)

نیسان لیف: ۲۳۴ مایل (۳۷۸ کیلومتر)

آئودی ای-ترون: ۲۵۲ مایل (۴۰۵ کیلومتر)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیوندای کونا الکتریک: ۲۵۸ مایل (۴۱۵ کیلومتر)

مینی الکتریک: ۱۴۵ مایل (۲۳۳ کیلومتر)

رنو زو: ۲۳۸ مایل (۳۸۳ کیلومتر)

واکسهال کورسا-ای: ۲۲۲ مایل (۳۶۷ کیلومتر)

* تمام این آمار برای مدل‌های پایه است و در برخی مدل‌های رده بالاتر تا ۱۰۰ مایل به برد اضافه می‌شود.

شارژ مجدد باتری وسایل نقلیه برقی چقدر طول می‌کشد؟

مدت لازم برای شارژ وسایل نقلیه برقی بر اساس آنکه در خانه انجام گیرد یا با فناوری شارژ سریع در ایستگاه اختصاصی، خیلی فرق می‌کند.

برای مثال، شارژ کردن خودرو تسلا با وصل کردن به پریز دیواری درون خانه، ۱۰ تا ۱۱ ساعت زمان می‌برد، ولی در ایستگاه سوپرشارژر می‌توان این خودرو را طی حدود یک ساعت و نیم، کامل شارژ کرد. روند شارژ لگاریتمی است؛ یعنی وقتی شارژ از صفر تا ۵۰ درصد ۲۰ دقیقه طول بکشد، از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد هم ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

لازم به ذکر است که سرعت شارژ کردن از آب‌وهوا نیز تاثیر می‌پذیرد و شارژ کردن وسایل نقلیه الکتریکی در دماهای پایین، زمان بیش‌تری می‌برد.

برد وسایل نقلیه برقی در آینده چقدر خواهد شد؟

طبق چشم‌انداز مرسدس-بنز، وسایل نقلیه برقی، به ویژه با معرفی نوآوری‌های جدید در حوزه باتری مانند آنودهای سیلیسیمی، از قابلیت بالقوه فراوانی برخوردارند.

طی دهه آینده، میانگین برد می‌تواند به آسانی دو برابر شود و برخلاف خودروهای سوختی، [خودروهای برقی] مشکل محدودیت چگالی باتری دارند، نه محدودیت اندازه مخزن.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی