خواسته رهبران خاورمیانه از بایدن سخت‌گیری بیشتر با ایران است

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز جمعه به عربستان سعودی می‌رود

قرار است جو بایدن با ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان، ولیعهد او در  عربستان دیدار کند_ AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، واشنگتن را به منظور یک سفر رسمی به اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سعودی، ترک کرد.

به گزارش الحدث، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد: «جو بایدن روز چهارشنبه با همراهی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، سفر خود به خاورمیانه را آغاز می‌کند.»

پرایس افزود: «بلینکن رئیس‌جمهوری آمریکا را در سفرش به اسرائیل و کرانه باختری همراهی می‌کند و در روزهای جمعه و شنبه (۱۵ و ۱۶ ژوییه) در عربستان سعودی خواهند بود. بایدن قبل از سفر به عربستان سعودی، با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی رایزنی می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری‌های عربستان، سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده به ریاض به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز و به منظور تقویت روابط دوجانبه، طرح‌های مشترک توسعه‌ای در بسیاری از زمینه‌ها و مشارکت راهبردی بین دو کشور انجام می‌شود.

قرار است جو بایدن در روز جمعه، با ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان، ولیعهد او دیدار و درباره ابعاد همکاری بین دو کشور گفت‌وگو کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در روز دوم این سفر، در اجلاسی مشترک با سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، عبدالله دوم، پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، شرکت خواهد کرد.

جو بایدن پیش از این سفر، با تاکید بر شراکت راهبردی ۸۰ ساله عربستان سعودی و آمریکا، گفت: «هدف من از دیدار با رهبران سعودی تقویت این مشارکت راهبردی خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این، تایمز اسرائیل نوشته بود در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایالات متحده به منطقه خاورمیانه، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، قصد دارد او را از پیشرفت‌های به دست‌آمده در راستای ایجاد یک اتحاد نظامی منطقه‌ای علیه ایران مطلع کند.

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «تشکیلات دفاعی اسرائیل وظیفه دارد این همکاری‌ها را در سال‌های آینده، به عنوان ابزار اصلی مهار تجاوز ایران در منطقه توسعه دهد.»

این پیمان که گانتز آن را «دفاع هوایی خاورمیانه» (MEAD) می‌نامد، در واقع اتصال سامانه‌های پدافند هوایی برای مقابله با استفاده روزافزون جمهوری اسلامی ایران از پهپاد و موشک‌ در خاورمیانه است.

در همین حال، ان‌بی‌سی نیوز هم گزارش داد جو بایدن در سفر خاورمیانه، احتمالا با درخواست‌‌هایی برای اقدام شدیدتر علیه ایران روبه‌رو می‌شود.

به گزارش این رسانه، چند تن از مقام‌‌های سابق آمریکا و برخی از مقام‌های کنونی سایر کشورها می‌گویند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده در دیدار با رهبران خاورمیانه در این هفته، با درخواست‌هایی از سوی اسرائیل و کشورهای عربی برای اتخاذ موضعی سخت‌تر در برابر ایران مواجه خواهد شد.

بیشتر از جهان