موج جدید بازداشت‌ خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸

جمهوری اسلامی، مادران دادخواه را به «دریافت پول برای ایجاد اغتشاش و ناامنی» متهم کرد   

منابع خبری روز دوشنبه ۲۰ تیر، از هجوم ماموران امنیتی به خانه شماری از خانواده‌های دادخواه آبان و بازداشت آنان خبر داده‌اند.

آصف بختیاری، عموی پویا بختیاری، ضمن انتشار ویدئویی از برادرش مهرداد بختیاری، در حساب توییتری خود نوشته است که برادرش در تیر ۱۴۰۱ و دقایقی پس از انتشار آن ویدئو بازداشت شده است. در این ویدئو، مهرداد بختیاری می‌گوید که ماموران، در منزل را شکسته و ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، را با خود برده‌اند. او سپس می‌گوید که خانواده بختیاری«تا آزادی ایران و گرفتن انتقام پویا از رژیم تبهکار، پرچمدار دادخواهی» است.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، که پس از کشته شدن فرزندش بارها خشم خود را به حاکمیت ابراز کرده است، به سه سال‌ونیم زندان، دو سال‌ونیم تبعید و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شده و هم‌اکنون در زندان است. پویا بختیاری در جریان اعتراضات در مهرشهر کرج از ناحيه سر هدف گلوله ماموران امنیتی قرار گرفت و جان باخت.

حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر»‌ در توییتر، نوشته است که ماموران مادر پژمان قلیپور و نوید بهبودی را بازداشت کرده و برده‌اند. این حساب نوشته است که ماموران به خانه مادر نوید بهبودی- از دیگر کشته‌شدگان آبان ۹۸- در شهر قدس ریخته، او و مادر پژمان قلیپور که در آنجا بوده را همراه خود بردند. بنا به این گزارش، ماموران برادر کوچک نوید را کتک زدند. به گفته این حساب کاربری، همچنین ماموران به خانه مادر محسن جعفرپناه ریخته و سمیه جعفرپناه، خواهر محسن را بازداشت کردند.

۱۵۰۰ تصویر نوشته است که سعید دامور، برادر وحید دامور جان‌باخته دیگر آبان ۹۸ نیز بازداشت شده است. چنان که این حساب توییتری می‌گوید، ماموران امنیتی در جریان بازداشت سعید دامور، مادر او را نیز مورد ضرب و شتم قرار دادند.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه، ضمن تایید بازداشت‌ها، آنان را «اغتشاش‌گران مدعی دادخواهی» توصیف کرده که «از یک رابط مالی خارجی پول دریافت می‌کردند تا در کشور اغتشاش و ناامنی ایجاد کنند. این مقام آگاه که نامش اعلام نشده گفته است: «افراد بازداشت‌شده با پوشش دادخواهی به یک عنصر متصل با سرویس جاسوسی بیگانه ارتباط گرفته بودند.»

اغتشاش نامی است که مقام‌های جمهوری اسلامی بر اعتراض‌های مردمی گذاشته‌اند.

در آبان ۱۳۹۸ افزایش ناگهانی و ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین موجب شد که مردم در بیش از ۱۰۰ شهر ایران به خیابان‌ها بریزند. در این اعتراض‌ها مردم شعارهای ضد حاکمیت سردادند و در جریان سرکوب خشونت‌آمیز اعتراض‌ها، اعضای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی بلافاصله وارد عمل شدند و با استفاده از سلاح‌های جنگی، اعتراض‌های مردمی را سرکوب کردند، هرچند هیچ نهادی در ساختار جمهوری اسلامی تاکنون مسئولیت سرکوب اعتراض‌ها را بر عهده نگرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رویترز در گزارشی تحقیقی اعلام کرد که دست‌کم ۱۵۰۰ نفر از معترضان در اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شده‌اند. جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ را ۲۳۰ نفر اعلام کرده است و سازمان عفو بین‌الملل مرگ ۳۰۴ نفر را مستند کرده و گفته است که آمار واقعی کشته‌شدگان احتمالا بیش از این است.

آزار و اذیت و فشار بر خانواده کشته‌شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ رویداد جدیدی نیست. پیشتر امین و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر و خواهر فرزاد انصاری‌فر، به حبس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بودند.

در پی کشتار معترضان در آبان ۹۸، خانواده‌های کشته‌شدگان با برگزاری کمپین‌های مختلف خواستار پاسخگویی و مجازات عاملان قتل عزیزانشان شدند.

یکی از این کارزارها که قبل از انتخابات ۱۴۰۰ برگزار شد، کارزار «تحریم انتخابات»‌ و «نه به جمهوری اسلامی»‌ بود.

جمهوری اسلامی در دو سال و نیم گذشته فشار زیادی به خانواده‌های کشته‌شدگان وارد کرده تا آنها را از دادخواهی منصرف کند. ماموران حتی در تماس‌هایی با خانواده‌ها از آنان خواسته بودند که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند و مراسم برگزار نکنند.

مادران دادخواه اعتراضات آبان پیشتر گفته‌اند که نه می‌بخشند و نه فراموش می‌کنند و در اعتراض‌های پیشین مردم از جمله اعتراض‌ها به بی‌آبی در خوزستان، در حالی که عکس فرزندانشان را در دست داشتند، از آنان حمایت کردند.

پیشتر در روز دوشنبه، جعفر پناهی، کارگردان سینمای ایران نیز بازداشت شد. قبل از او محمد‌ رسو‌ل‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو سینماگر دیگر ایرانی، بازداشت شده بودند.