حقوقدان ایرانی،‌ گزارشگر ویژه «آزادی ادیان و عقیده» در سازمان ملل شد 

نازیلا قانع در این سمت مهم به وضعیت آزادی دین و باور در سراسر جهان خواهد پرداخت 

نازیلا قانع  در دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند-University of Oxford

نازیلا قانع-هرکاک، حقوقدان ایرانی-فرانسوی و استاد حقوق بشر بین‌المللی در دانشگاه آکسفورد، از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان «گزارشگر ویژه آزادی ادیان و عقیده»» منصوب شد. در پی این انتصاب در روز جمعه، ۸ ژوییه (۱۷ تیر ۱۴۰۱)، نازیلا قانع در توییتی نوشت: «وقتی بر شانه غول‌ها می‌ایستی و همکاران و سازمان‌هایی داری که با آن‌ها همکاری کنی، چالش‌ها کمی آسان‌تر می‌شوند.»

انتخاب نازیلا قانع توجه بسیاری از چهره‌های جامعه مدافعان حقوق بشر ایران را جلب کرد. احمد شهید، وزیر خارجه سابق مالدیو و گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران، او را «کارشناسی در سطح جهانی» خواند و در توییتر نوشت: «خجسته باشد نازیلا.»

نازیلا قانع  در دانشکده حقوق دانشگاه آکسفورد تدریس می‌کند و نیز عضو هیات مشاوران «سازمان همکاری و امنیت اروپا» در زمینه آزادی مذهب و عقیده است. 

او ۲۰ سال پیش کتابی با عنوان «حقوق بشر، سازمان ملل، و بهایی‌ها در ایران» منتشر کرد که اثری برجسته در این زمینه به حساب می‌آید. آثار متعدد دیگری نیز به قلم او منتشر شده است؛ از جمله «چالش تبعیض مذهبی در آستانه هزاره جدید» (۲۰۱۳)، «آیا خدا به حقوق بشر باور دارد: مقالاتی درباره مذهب و حقوق بشر» (۲۰۰۷)، «اقلیت‌ها، مردمان و تعیین سرنوشت خویش» (۲۰۰۵) و «زنان و آزادی مذهبی:‌ همراهی‌ها و فرصت‌ها» (۲۰۱۷).

موضوع مشترک این کتاب‌ها، مقوله آزادی مذهب در پرتو قانون بین‌المللی است. خانم قانع بارها در رسانه‌ها به مسائل حقوق بشر، به ویژه در مورد جامعه بهایی در ایران، پرداخته است. 

طبق آنچه خود او نوشته است، اولین حضورش در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در قالب گروه «حقوق اقلیت» بوده است و دوره‌ای نیز در «جامعه بین‌المللی بهایی»‌، نهادی از دیانت بهایی که در زمینه سازمان ملل فعالیت می‌کند، کارآموزی کرده است. 

بیشتر از جهان