سیاستمدار روسیه می‌گوید کرملین باید آلاسکا را «پس بگیرد»

روسیه آلاسکا را در سال ۱۸۶۷ آن را به بهای هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار به ایالات متحده فروخت

ویاچسلاو وولودین، سخنگوی مجلس عوام روسیه می‌گوید «تمام دارایی‌های روسیه» باید به این کشور بازگردد - STRINGER / AFP

ویاچسلاو وولودین، سخنگوی مجلس عوام روسیه در گرماگرم جنگ فزاینده لفظی بین این کشور و ایالات متحده بر سر جنگ اوکراین پیشنهاد کرد مسکو، ایالت آلاسکا را از این کشور پس بگیرد.

این دستیار قدیمی ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، هشدار داد واشینگتن باید هنگام ضبط دارایی‌های روسیه در قالب رشته تحریم‌هایی که به‌منظور تنبیه کرملین بابت این حمله اعمال کرده است، به یاد داشته باشد که آلاسکا بخشی از روسیه بوده است.

روسیه، آلاسکا را مستعمره خود کرد و چندین مستعمره‌نشین در آنجا بر پا کرد، تا اینکه ایالات متحده در سال ۱۸۶۷ آن را به قیمت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از روسیه خرید.

وولودین در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس روسیه گفت: «وقتی برای تصاحب دارایی‌های ما در خارج از کشور تلاش می‌کنند، باید بدانند ما نیز چیزی داریم که بخواهیم پس بگیریم.»

این اولین باری نیست که سیاستمداران روسیه توقع خود را مبنی بر باز‌پس دادن آلاسکا به روسیه مطرح کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اولگ ماتویچف، عضو مجلس عوام روسیه در یک برنامه تلویزیونی در ماه مارس گفت کرملین بابت تحریم‌هایی که ایالات متحده در پی جنگ اوکراین به روسیه اعمال کرد، «باید به فکر گرفتن غرامت» از این کشور باشد و ازجمله باید آلاسکا را به روسیه بدهند.

ماتویچف در خبرگزاری راشا وان (Russia1) که در کنترل کرملین است، گفت: «باید به فکر غرامت گرفتن بابت آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها و خود جنگ باشیم، زیرا آن هم هزینه مالی دارد و باید این پول را پس بگیریم.»

ماتویچف در پاسخ به این سوال مجری برنامه، ولادیمیر سولوویف که این غرامت شامل آلاسکا و یک مستعمره‌نشین سابقا متعلق به روسیه در کالیفرنیا می‌شود یا نه، گفت حالا که به دلیل حمله به اوکراین، میلیاردها دلار هزینه بابت تحریم‌ها به روسیه تحمیل شد، می‌خواهد «تمام دارایی‌های روسیه» به این کشور بازگردد.

ماتویچف افزود این دارایی‌ها شامل «دارایی‌های متعلق به امپراتوری روسیه، اتحاد جماهیر شوروی و روسیه فعلی می‌شود که در ایالات متحده ضبط شده است و غیره... هم‌چنین قطب جنوب... که ما کشفش کردیم پس مال ماست.»

© The Independent

بیشتر از جهان