جنگ بر سر ایستگاه فضایی بین‌المللی؛ روسیه به «هر اقدام لازم» دست می‌زند

ناسا: این ایستگاه فضایی باید از نظر سیاسی بی‌طرف باشد

نگرانی‌هایی وجود داشت از این که فضانوردان ناسا نتوانند با فضاپیمای روسی به زمین بازگردند - musc.edu

به نظر می‌رسد سازمان فضایی روسیه و ناسا بر سر استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی درگیر مشاجر‌ه‌اند.

دیمیتری روگوزین، رئیس روسکوسموس‌(Roscosmos)، گفت سازمان فضایی روسیه از سهم خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی-آی‌اس‌اس (ISS) برای انجام هر کاری که «ضروری و مفید تشخیص دهد» استفاده خواهد کرد.

این آخرین مورد جدال بین این دو سازمان فضایی پس از انتشار عکس‌های فضانوردان روسی با تعدادی پرچم‌ است، عکس‌هایی که به نظر می‌آید تبلیغات ضد اوکراین باشد.

ناسا از این تصاویر انتقاد کرد و گفت این ایستگاه فضایی باید از نظر سیاسی بی‌طرف باشد. بیانیه سازمان فضایی ایالات متحده موردی بسیار نادر بود و با سیاست‌های اخیرش مبنی بر تلاشی برای جلوگیری از هرگونه اثر منفی امور سیاسی بر این آزمایشگاه شناور، با وجود تنش‌های روی زمین، نقض شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی این سازمان گفت: «ناسا به‌شدت روسیه را بابت استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود در حمایت از جنگ علیه اوکراین سرزنش می‌کند. این اساسا با کارکرد اصلی این ایستگاه در میان ۱۵ کشور شرکت‌کننده بین‌المللی برای پیشبرد علم و توسعه فناوری برای اهداف صلح‌آمیز تناقض دارد».

آقای روگوزین در پاسخ گفت روسکوسموس «در قسمت متعلق به روسیه هر کاری که ما ضروری و مفید بدانیم انجام می‌دهد و به شرکای غربی توصیه می‌کنم تحریم‌های احمقانه خود را بردارند».

اوایل این هفته تصاویری که به شروع اختلاف‌های اخیر منجر شد، در کانال رسمی تلگرام روسکوسموس منتشر شده بود. در این تصاویر فضانوردانی را در بخش روسی ایستگاه فضایی می‌بینیم که پرچم‌های جمهوری خلق لوهانسک و جمهوری خلق دونتسک را در دست دارند و موفقیت‌های نظامی روسیه در اوکراین را جشن گرفته‌اند.

آقای روگوزین از رک‌گوترین مقام‌های بلندپایه روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین بوده است. او از حساب‌های رسمی خود برای حمله به سیاست‌های ایالات متحده استفاده کرد و بارها خواستار پایان دادن به تحریم‌ها شد و هم‌چنین با افرادی از جمله ایلان ماسک دعوا کرد.

اما برخلاف آن گفته‌های عمومی، همکاری در ایستگاه فضایی عمدتا طبق برنامه پیش رفته است. مثلا نگرانی‌هایی وجود داشت از این‌که فضانوردان ناسا نتوانند با فضاپیمای روسی به زمین بازگردند - اما این برنامه‌‌ها عمدتا طبق معمول پیش رفته است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان