سپاه سه شهروند خارجی را به ادعای جاسوسی دستگیر کرد

وزارت خارجه بریتانیا:‌ گزارش‌ها درباره دستگیری دیپمات بریتانیایی در ایران «کاملا نادرست» است

 تصویری از افراد بازداشت‌شده در رسانه‌ها- منبع: خبرگزاری فارس

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که چند شهروند خارجی در ایران، از جمله معاون سفیر بریتانیا، به جرم جاسوسی از طریق خاک‌برداری در «منطقه ممنوعه» دستگیر شده‌اند. مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر از «صدا و سیما»، خبرگزاری فارس -که به سپاه نزدیک است- گزارش داد که گیلز ویتاکر، دومین دیپلمات ارشد بریتانیا در تهران، آزاد شده است. در گزارش فارس آمده است که «این فرد بعد از عذرخواهی از کشور خارج می‌شود.» 

از سوی دیگر وزارت خارجه بریتانیا در روز چهارشنبه، ۶ ژوییه، اخبار منتشر شده در ارتباط با بازداشت یکی از دیپلمات‌های این وزارتخانه در ایران به اتهام جاسوسی را رد کرد. به‌گزارش خبرگزاری رویترز سخنگوی این وزارتخانه گفت:«گزارش‌ها در مورد دستگیری یک دیپلمات بریتانیایی کاملا نادرست است.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصاویری از ویتاکر و خانواده‌اش در کویر شهداد منتشر کرد و مدعی شد که آن‌ها مشغول نمونه‌برداری از نزدیک ناحیه‌ای در استان کرمان بودند که سازمان هوافضای سپاه پاسداران در آن آزمایش موشکی انجام داده بود. تلویزیون حکومتی ایران همچنین تصویری از گذرنامه بازداشت‌شدگان را منتشر کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از افراد دستگیرشده، شوهر وابسته فرهنگی سفارت اتریش در ایران است. سومین فرد، «ماتیه والتساک»، استاد دانشگاهی در لهستان است که به گفته صدا و سیمای جمهوری اسلامی، به عنوان گردشگر به ایران سفر کرده بود. وضعیت این دو نفر دیگر هنوز معلوم نیست؛ هرچند طبق برخی گزارش‌ها آن‌ها نیز آزاد شده‌اند. 

سازمان اطلاعات سپاه که حسین طائب، رئیس چندین ساله آن، اخیرا بعد از مدت‌ها عوض شد و محمد کاظمی به جای او نشست، در بیانیه‌ای مدعی شده است که این دیپلمات‌ها «به جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند.»

گزارش این خبر و تصاویر مربوط به آن در برنامه خبر شبکه دو پخش شد. گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که اسرائیل از شهروندان سایر کشورها استفاده می‌کند تا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پرونده‌سازی شود.