ازبکستان برای دومین بار از خاک افغانستان هدف حمله قرار گرفت

وزارت خارجه ازبکستان برخورد چهار خمپاره به خاک این کشور را تایید کرد

وزارت خارجه ازبکستان گفته است که ۴ خمپاره از شورتیپه به ازبکستان برخورد کرده است عکس از @modafghanistan2

 بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۴ تیر، دست‌کم شش خمپاره از خاک افغانستان به ازبکستان پرتاب شد.

منابعی آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که این خمپاره‌ها از روستای «توقی» که میان شهرستان شور تپه و حیرتان قرار دارد پرتاب شده و به خاک ازبکستان در شهرک بندری ترمز اصابت کرده است.

وزارت خارجه ازبکستان اصابت این خمپاره‌ها را از خاک افغانستان به کشورش تایید کرد و در توییتی نوشت: «چهار گلوله هاوان ساعت ۴ و۲۰ دقیقه پس از ظهر از خاک افغانستان به ازبکستان برخورد کرده است.» در این توییت گفته شد که این حمله را گروه‌های ناشناس انجام دادند اما برای نیروهای ازبکستانی تلفاتی نداشته است. اما منابعی آگاه در منطقه مرزی ازبکستان و افغانستان گفتند که در این حمله پنج تن زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از مسئولان طالبان انجام این حمله از خاک افغانستان به ازبکستان را تایید کردند، اما جزییات بیشتری در این مورد ارائه ندادند.

در همین حال، منابعی آگاه به خبرنگاران گفتند که پس از برخورد «گلوله‌های هاوان» به خاک ازبکستان، شماری از مسئولان مرزی ازبکستان حوالی ساعت ۵:۳۰ عصر به خاک افغانستان آمدند و با مسئولان طالبان در شمال دیدار کردند. در این دیدار، از طالبان خواسته شد که جلو حمله‌های موشکی به خاک ازبکستان را بگیرند.

وزارت دفاع طالبان در توییتی از نشست مقام‌های مرزی ازبکستان با مسئولان قول اردوی ۲۰۹ طالبان در شمال خبر داد و گفت که این دیدار در روز دوشنبه انجام شد و دو طرف در باره تامین امنیت مرزها، جلوگیری از افراط‌‌گرایی و قاچاق مواد مخدر صحبت کردند.

تا‌کنون مسئولیت این حمله به خاک ازبکستان را هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

پیش از این، شاخه خراسان داعش ۲۹ فروردین با موشک به خاک ازبکستان حمله کرد.

شاخه خراسان داعش ادعا کرد که از شهرک بندری حیرتان در شمال افغانستان، پاسگاه‌های نیروهای مرزی ازبکستان در شهر ترمز را با موشک هدف حمله قرار داده است. داعش گفت که این حمله را با موشک‌های نوع کاتیوشا انجام دادند. شماری از ساکنان محل و مسئولان در شمال گفته بودند که پرتابگر موشک به منطقه سرچاه منتقل شده بود و ۱۱ موشک از افغانستان به سوی خاک ازبکستان شلیک شد.

تصویر این حمله موشکی را تلویزیون عربی « اعماق» پخش کرد.

بیشتر از جهان