دستور توقف موقت رانت تحصیلی در ایران

تغییر رشته بیش از صد آقازاده از دامپزشکی به پزشکی

سر در دانشگاه تهران در شب. عکس از رسانه‌ها

چندی است بین مجلس و وزارت بهداشت بر سر افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی درگیری وجود دارد. مجلس می‌گوید به پزشک بیشتر نیاز داریم ولی وزارت بهداشت می‌گوید ظرفیت تکمیل است و فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی هم اینک هم بیکار هستند.

دکتر حمید اکبری، قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، در این رابطه گفته بود: «با توجه به آمار ۱۲۰ هزار نفری پزشک در کشور و همچنین ۵۵ هزار دانشجوی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌ها ما در آینده نزدیک با نیروی مازاد پزشکی مواجه خواهیم شد. مجموعا ما به طور سالیانه در این سه رشته پزشکی پرطرفدار (داروسازی، دندانپزشکی و پزشکی) حدود ۱۰ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیرو تربیت می‌کنیم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این اوضاع، اعطای سهمیه تغییر رشته از رشته دامپزشکی به رشته‌های پزشکی در دانشگاه آزاد عجیب به نظر می‌آید. این خبر اولین بار توسط احمد توکلی، نماینده مجلس و رئیس هیات‌مدیره دیدبان شفافیت و عدالت طی نامه‌ای به رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌اکبر ولایتی منتشر شد. او طی این نامه خواستار جلوگیری از رانت تحصیلی شد و به تغییر رشته ۱۳۴ تن از فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از دامپزشکی به پزشکی خبر داد.

این روند غیرقانونی پس از انتشار این خبرها و با کشیده شدن پای قوه قضاییه به فساد علمی در دانشگاه‌ها متوقف شد. دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی نامه‌ای به ریاست دیوان عدالت اداری رفع اثر از دستور موقت صادره را درخواست کرده بود که مورد موافقت قرار گرفت.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، ضمن اعلام این خبر گفت: «با تصمیم شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری، نامه شماره ۵۲۰/۵۰۵ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۸ معاونت آموزشی وزارت بهداشت کماکان لازم الاجرا است و تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی از دامپزشکی به دیگر رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی متوقف شده است».

سال گذشته بود که آگهی‌های جذب این تغییر رشته در فضای عمومی نیز منتشر شد. در یکی از این آگهی‌ها آمده است: «به دلیل افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی دامپزشکی و کاهش جمعیت دامی کشور به علت خشکسالی و …، بازار کار این رشته در سال‌های اخیر دچار بحران شده و بسیاری از فارغ التحصیلان دامپزشکی با بیکاری و کاهش درآمد مواجه شدند، به همین دلیل اکثر این فارغ التحصیلان قصد تحصیل مجدد و اکثر دانشجویان قصد تغییر رشته از دامپزشکی به پزشکی دانشگاه آزاد را دارند».

متقاضیان می‌توانند به ۲۵ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت و ۴ رشته داروسازی تغییر رشته دهند و در این راستا باید مدرک آزمون زبان وزارت بهداشت و یا وزارت علوم با حداقل نمره ۵۰ و یا مشروط ۴۵ را دارا باشند. در این راستا، نمره کل داوطلبان از ۷۰ درصد کتبی و ۳۰ درصد مصاحبه به ۵۰ درصد کتبی و ۵۰ درصد مصاحبه تغییر یافت.

روزنامه اعتماد در گفت و گویی با دکتر بهروز بنیادی نماینده کاشمر در مجلس در این مورد اطلاعات بیشتری ارائه کرد. بنیادی در این مصاحبه می‌گوید: «شرط و شروط خاصی برای این روند وجود ندارد. اولا این تغییر رشته در همان مقطع و در رشته‌های همتراز صورت گیرد (مثل دامپزشکی به پزشکی)، ثانیا تغییر رشته در همان دانشگاهی انجام شود که والدین دانشجو در آن به‌عنوان عضو هیات علمی مشغول خدمت هستند و درنهایت در صورتی که بتوانند دو ترم متوالی با معدل ۱۵ قبول شوند، امکان دائمی کردن این تغییر رشته فراهم شود».

بیشتر از