نماینده مجلس تخلف در کنکور سراسری را تایید کرد

سازمان سنجش لو رفتن سوالات آزمون سراسری را تکذیب کرده بود

کنکور سراسری ۱۴۰۱ یکی از پرحاشیه‌ترین آزمون‌های سال‌های اخیر بود. سازمان سنجش که مدت‌ها قبل از برگزاری آزمون، ادعای جلوگیری از هرگونه تخلف در کنکور را مطرح کرده بود، در روزهای منتهی به برگزاری کنکور سراسری تایید کرد که برخی متخلفان دستگیر شده‌اند اما همچنان لو رفتن سوالات را تکذیب کرد. با وجود این ادعا، شواهد آشکار می‌کند که صدای تخلف گسترده در کنکور ۱۴۰۱ به گوش سنگین دولت رئیسی هم رسیده است؛ تا جایی که ابراهیم رئیسی، روز یکشنبه، ۱۲ تیر، محمد مخبر، معاون اول، خود را مامور کرد درباره «شبهات کنکور» تحقیق کند. پس از او، احمد نادری، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش مجلس، هم به صراحت گفت که «برخی تخلفات در کنکور صحت دارد و برخی از آن‌ها هم هنوز صحت‌یابی‌ نشده‌اند».

روز جمعه، ۱۰ تیر، هنگامی‌ که داوطلبان گروه تجربی در حال پاسخگویی به سوالات آزمون سراسری بودند، پاسخنامه سوالات در فضای مجازی منتشر شد. کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی نیز در خبری افشا کرد که پاسخنامه‌ها بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون به داوطلبان فروخته شده‌اند.

با وجود اینکه همه شواهد تخلف در کنکور ۱۴۰۱ را اثبات می‌کند، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش، در یک برنامه تلویزیونی قسم خورد که تقلب در کنکور ممکن نیست. او در واکنش به فروش پاسخ‌ها نیز گفت: «تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد اما تقلب به معنای افشای سوالات که داوطلبان قبل از آزمون به پاسخ‌ها دسترسی داشته باشند، تا حالا اتفاق نیفتاده است.» با این حال رئیس سازمان سنجش به شناسایی ۱۲ شبکه تخلف در کنکور ۱۴۰۱ و بیش از ۴۸۰ داوطلب متقلب اذعان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون احمد نادری از پیگیری این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس خبر داده است؛ با این حال، گفت‌وگوی این عضو کمیسیون آموزش مجلس با خبرگزاری ایلنا آشکار می‌کند که او درباره اتفاق‌های حاشیه‌ای کنکور ۱۴۰۱ اطلاعات زیادی ندارد؛ زیرا در پاسخ به این سوال که آیا قطع اینترنت در حوزه‌های آزمون، قانونی بود، گفت که «من این موضوع را نشنیده‌ام».

داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۱ که ماه‌ها برای موفقیت‌ در این آزمون تلاش کرده‌اند، حالا معترضان اصلی تخلف در کنکور سراسری‌اند و می‌گویند فروش سوالات با ادعای «عدالت آموزشی» که در جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود، منافات دارد؛ اما احمد نادری می‌گوید این تخلف‌ها در سال‌های قبل هم وجود داشته‌اند.

علیرضا منادی سفیدان، احمدحسین فلاحی و اردشیر مطهری، دیگر اعضای کمیسیون آموزش مجلس، نیز پیگیری این موضوع را وعده داده‌اند. به گفته نادری، بعد از تعطیلات یک‌هفته‌ای، مسئولان سازمان سنجش برای ارائه توضیح به مجلس دعوت خواهند شد.

درباره اینکه خروجی جلسه نمایندگان با مسئولان سازمان سنجش چه خواهد بود، پیش‌بینی دقیقی وجود ندارد اما احتمال برگزاری آزمون مجدد تقریبا صفر است.

کارشناسان آموزش سال‌ها است که به روند برگزاری کنکور سراسری انتقاد می‌کنند و هشدار می‌دهند که مافیای کنکور هر روز قدرت بیشتری پیدا می‌کند؛ اما محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت رئیسی، مدعی است که در شرایط کنونی، هیچ راهی جز برگزاری کنکور وجود ندارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، شامگاه چهارشنبه، هشتم تیرماه، در یک برنامه تلویزیونی، آب پاکی را روی دست مخالفان کنکور سراسری ریخت و گفت: «چون هنوز برای همه رشته‌ها آینده شغلی یکسانی وجود ندارد، ناچار باید از طریق کنکور بهترین‌ها را گزینش کرد.»

روز جمعه، ۱۰ تیر، پس از افشای تخلف در کنکور سراسری، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حالی‌ که دستگاه آموزش کشور بیمار است و بر شیوه‌‌های ناکارآمد ارزیابی و ورود به دانشگاه اصرار دارد، همه ساله با برگزاری آزمون کنکور، ضربه‌ بزرگی به دانش‌آموزان ایرانی وارد می‌آید. کاسبی با آینده دانش‌آموزان و ایجاد استرس که به بروز بیماری‌های روحی و روانی مزمن منجر می‌شود، تنها بخش کوچکی از پیامدهای شیوهای ناکارآمد در نظام آموزشی ما است.»

آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه، هشتم تیر، در شهرهای مختلف ایران آغاز شد و روز شنبه، ۱۱ تیر، پایان یافت. در این آزمون که پنجاه‌وچهارمین دوره برگزاری کنکور بود، یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب شرکت کردند که از این میان، ۳۹ درصد مرد و ۶۱ درصد زن بودند.