شاهزاده رضا پهلوی: برای ایران با هم متحد شویم

«قبل از پادشاهی، قبل از جمهوری، قبل از چپ، قبل از راست، ایران را بخواهید؛ آزادی را بخواهید؛ حقوق‌ خودتان را بخواهید»

شاهزاده رضا پهلوی روز شنبه ۱۱ تیر، بخشی از گفت‌وگویش با شبکه ان‌آی‌تی‌وی (NITV) در سال ۱۳۸۰ را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد.

شاهزاده رضا پهلوی در این ویدیو ضمن تاکید بر لزوم حفظ وحدت بین همه گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی، می‌گوید: «قبل از پادشاهی، قبل از جمهوری، قبل از چپ، قبل از راست، ایران را بخواهید؛ آزادی را بخواهید؛ حقوق‌ خودتان را بخواهید.»

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این ویدیو می‌گوید: «این (حفظ وحدت) تنها راه رهایی کشورمان است. بیایید در این راه، همگی با هم، چپ و راست، جمهوری‌خواه و پادشاهی‌خواه، نه به‌خاطر من، نه به‌خاطر خودتان، که برای ایران با هم متحد شویم.»

در این ویدیو، شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید: «با وجود اینکه بسیاری از هم‌میهنانم روی مسئله سلطنت و اهمیت آن تاکید می‌کنند، واقعا بدانید برای من مسئله تاج و تخت مطرح نیست.»

او در ادامه می‌افزاید: «من این حرکت را برای آزادی میهنم انجام می‌دهم. روزی که ایران آزاد شود، من به آرزوی خود رسیده‌ام.»

شاهزاده رضا پهلوی روز جمعه ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ (۳ مه ۲۰۲۲)، در نشستی با عنوان «برای ایران» در شهر واشنگتن که از تلویزیون‌های فارسی‌زبان و رسانه‌های اجتماعی زنده پخش شد، در جمع خبرنگاران و فعالان سیاسی گفت که «امروز، بزرگ‌ترین اپوزیسیون و آلترناتیو جمهوری اسلامی مردم ایران است.» 

چند روز پس از این مصاحبه، روز چهارشنبه اول تیر ۱۴۰۱، دوازده تشکل سیاسی با انتشار بیانیه‌‌ای مشترک، اعلام کردند که در پشتیبانی از شاهزاده رضا پهلوی، بیش از هر زمان دیگر به کوشش برای «ایجاد و حفظ هماهنگی در صفوف مخالفان حکومت اسلامی» ادامه می‌دهند.

در این بیانیه، همچنین آمده بود که انعکاس سخنان شاهزاده رضا پهلوی در ۱۳ خرداد «جایگاه اثرگذار ایشان در یاری‌رسانی به مبارزان راه آزادی بود».

انجمن اتحاد برای آغازی نو، اندیشکده آوای آزادی، ایران چنج، جبهه ملی ایران‌ــ‌ برون‌مرز، جمعیت سوسیال‌ دموکراسی برای ایران، جنبش سکولار دموکراسی ایران، حزب سکولار دموکرات ایرانیان، حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)، سازمان برون‌مرزی حزب پان‌ایرانیست، شبکه فرشگرد،  کوشندگان اتحاد مردم ایران برای دموکراسی، و نهاد مردمی گروه‌هایی بودند که بیانیه را امضا کردند.

پیش‌تر در ۲۲ خرداد، شورای مدیریت گذار، متشکل از گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، در بیانیه‌ای با اشاره به این که «ایران در لحظات بحرانی قرار دارد»، اعلام کرده بود «درک موقعیت کنونی نیاز به عقلانیت در اجرا و دوری از تعصب دارد» و تاکید کرد که حاضر است «با حفظ استقلال سازمانی و نگاه برابر» با شاهزاده رضا پهلوی همکاری کند.