رد پای شورش علیه تغییرات اقلیمی در جایزه ادبی «بوکر»

دو زن نویسنده مشترکا برنده جایزه ادبی بوکر در سال ۲۰۱۹ شدند

«مارگارت اتوود» نویسنده نام‌آشنای کانادایی و «برناردین ایاریستو» نویسنده بریتانیایی به طور مشترک برنده این جایزه ادبی معتبر شدند

TOLGA AKMEN / AFP

برندگان جایزه ادبی «بوکر» سال ۲۰۱۹ اعلام شدند. «مارگارت اتوود» نویسنده نام‌آشنای کانادایی و «برناردین ایاریستو» نویسنده بریتانیایی به طور مشترک برنده این جایزه ادبی معتبر شدند. جایزه نقدی بوکر، پنجاه‌هزار پوند است که اتوود سهم خود از این جایزه را برای صرف امور خیریه اهدا کرد. 

نام «اتوود» پس از ساخت سریال «سرگذشت ندیمه» و استقبال فراوان مخاطبان بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. سریالی که اقتباسی‌ست موفق از یکی از کتاب‌های این نویسنده ۷۹ ساله. لباس‌هایی بازیگران زن این سریال بدل به نمادی شده است که هواداران محیط زیستی و طرفداران شورش علیه تغییرات اقلیمی بر تن می‌کنند تا اتحاد خود را در اعتراضات به روشی نمادین نشان دهند. 

اتوود نیز امروز و پس از دریافت جایزه اشاره جالبی به موضوع تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط‌زیست کرد. اتوود با اشاره به برگزاری جوایز ادبی گفت: «اگر ما نتوانیم محیط‌ زیست را حفظ کنیم، جایزه بوکر محلی از اعراب ندارد». او هم‌چنین از اینکه تظاهرات موسوم به «شورش علیه انقراض» در جهان شروع شده ابراز خرسندی کرد و گفت که بعد از این‌همه سال که دانشمندان محیط زیست درباره نابودی محیط زیست هشدار می‌دادند شاهد چنین تظاهراتی‌ست.

او از استقبال جوانان از تظاهرات علیه تغییرات اقلیمی ابراز خوشحالی کرد و گفت: « اینکه جوانان این نکته را گوشزد می کنند که اگر مردم این بحران را برطرف نکنند ، چیزهایی مانند جوایز کتاب خیلی زود بی ربط می شوند».

«برناردین اواریستو» نویسنده بریتانیایی نیز اولین زن سیاه‌پوستی بود که برای اولین‌بار جایزه معتبر بوکر را به دست آورد. مارگارت اتوود درباره این جایزه مشترک گفت: «امروز نویسندگان زن در دنیا از اقبال بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستند». البته اتوود به این نیز اشاره کرد که در دنیای امروز اینکه یک نویسنده کجای جهان زندگی می‌کند و در چه فضایی می‌نویسد بسیار اهمیت دارد. به زعم او نویسندگانی که در کشورهای درگیر جنگ هستند و یا کشورهایشان با هرج‌ومرج و بحران‌های زیادی روبرویند، این شرایط کاملا متفاوت است. 

«وصیت‌ها» نام کتاب جدید اتوود است که برنده جایزه ادبی بوکر شده. این کتاب در واقع دنباله کتاب «سرگذشت ندیمه» است که در سال ۱۹۸۵ به چاپ رسیده بود. داستان اصلی کتاب ۱۵ سال پس از قصه سرگذشت ندیمه رخ می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارگارت اتوود بیش از ۴۰ عنوان کتاب به چاپ رسانده است و از محبوبیت زیادی در جامعه ادبی دنیا برخوردار است. او در ابتدا با چاپ شعر وارد دنیای ادبیات شد و پس از آن عمده فعالیت‌های او در زمینه ادبیات داستانی بود. این نویسنده کانادایی در ایران نیز نام شناخته شده برای دوستداران ادبیات است. کتاب‌های سرگذشت ندیمه، چشم گربه، عروس فریبکار و آدمکش کور از جمله کتاب‌هایی‌ست که از این نویسنده به فارسی ترجمه شده است. گفتنی‌ست که این نویسنده کانادایی پیش از این نیز در سال ۲۰۰۰ میلادی جایزه بوکر را به‌ خاطر رمان «آدمکش کور» دریافت کرده بود. 

برناردین اواریستو دیگر نویسنده برنده جایزه امسال بوکر نویسنده‌ای محبوب در بریتانیاست. رمان «دختر، زن، دیگری» هشتمین اثر این نویسنده بریتانیایی‌ست که سبب شد تا این نویسنده برای اولین بار برنده جایزه معتبر بوکر شود. داستان این کتاب دربارهٔ زندگی ۱۲ شخصیت است که بیشتر آنها سیاه‌پوست، بریتانیایی و زن هستند. این نویسنده زن چندان در میان فارسی‌زبانان شناخته شده نیست. 

بیشتر از کتاب