رهبران جهان حمله به مرکز خرید در اوکراین را محکوم کردند

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون ۱۶ نفر کشته، ۵۹ نفر زخمی و ده‌ها نفر مفقود شده‌اند

«این حمله به‌عمد در شلوغ‌ترین زمان فعالیت مرکز خرید انجام شد تا بیشترین قربانیان را به جا بگذارد» - AFP

حمله مرگبار روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک اوکراین با واکنش رهبران گروه ۷ مواجه شد. آن‌ها با «نفرت‌انگیز» و جنایت جنگی خواندن این اقدام مسکو، آن را به‌شدت محکوم کردند. 

به گفته یک فرماندار محلی در اوکراین، روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن، دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین، اصابت کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که در زمان اصابت موشک‌ها، بیش از یک هزار نفر در این مرکز خرید بودند. 

به گزارش گاردین، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که این حمله به‌عمد در شلوغ‌ترین زمان فعالیت مرکز خرید انجام شد تا بیشترین قربانیان را به جا بگذارد.

سرهی کروک، رئیس خدمات اضطراری دولتی اوکراین، بامداد سه‌شنبه درباره تعداد تلفات این حمله گفت که تاکنون ۱۶ نفر کشته و ۵۹ نفر زخمی شده‌اند. ۲۵ نفر هم در بیمارستان بستری‌اند و ده‌ها گزارش درباره افراد ناپدیدشده دریافت شده است و جست‌وجو برای یافتن سایر قربانیان احتمالی حادثه ادامه دارد.

رهبران گروه ۷ در بیانیه‌ای مشترک، این حمله «نفرت‌انگیز» را محکوم و تاکید کردند که حمله به غیرنظامیان «جنایت جنگی» است. در این بیانیه آمده است: «ما در سوگ قربانیان بی‌گناه این حمله وحشیانه با اوکراین شریک‌ایم. حملات بی‌رویه به غیرنظامیان بی‌گناه جنایت جنگی است. رئیس‌‌جمهوری روسیه و سایر مسئولان باید بابت چنین حمله‌ای پاسخگو باشند. ما یک بار دیگر بر حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از اوکراین در مواجهه با تجاوز روسیه و جنگ ناموجهی که ۱۲۴ روز است جریان دارد، تاکید می‌کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها همچنین اعلام کردند تا هر زمان که جنگ طول بکشد، به ارائه حمایت نظامی، مالی و بشردوستانه به اوکراین ادامه خواهند داد. رهبران گروه ۷ تاکید کردند: «تا زمانی که روسیه به جنگ بی‌رحمانه و بی‌معنی خود علیه اوکراین پایان ندهد، آرام نخواهیم گرفت.»

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در واکنشی جداگانه هم این حمله را «شنیع» خواند. او ضمن ابراز همدردی با مردم اوکراین و خانواده قربانیان، گفت: «مردم روسیه باید چنین حقایقی را ببینند.»

در همین حال استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد، با «تاسف‌آور» توصیف کردن حمله به این مرکز خرید در اوکراین، گفت: «هر نوع زیرساخت غیرنظامی از جمله مراکز خرید و محل حضور غیرنظامیان هرگز نباید هدف قرار گیرند.»

فرمانده نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه با دو موشک کروز «اکس ۲۲» که تعداد نامشخصی از بمب‌افکن‌های دوربرد شلیک کردند، به این مرکز خرید در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن حمله کرد.

تصاویر منتشرشده از این رویداد، توده‌ عظیمی از دود سیاه و شعله‌های آتش را نشان می‌دهد. گفته می‌شود بیش از چهار ساعت طول کشید تا حدود ۳۰۰ نیروی خدمات‌رسان بتوانند شعله‌های آتش را خاموش کنند.

میکولا لوکاش، از دفتر دادستانی منطقه کرمنچوک اوکراین، گفت که آواربرداری آغاز شده، با این حال بسیاری از اجساد سوخته‌اند و برای شناسایی آن‌ها آزمایش دی‌ان‌ای لازم است.

کرمنچوک یک شهر صنعتی است که پیش از حمله روسیه در ماه فوریه، حدود ۲۱۷ هزار نفر جمعیت داشت. این شهر بر کرانه رودخانه دنیپرو واقع است و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت اوکراین در این شهر است.

زلنسکی با ارسال پیامی در تلگرام، گفت که تعداد قربانیان باورکردنی نیست. او نوشت: «اشغالگران به سمت مرکز خریدی که بیش از یک هزار غیرنظامی در آن حضور داشتند، موشک شلیک کردند. مرکز خرید در آتش است، امدادگران در حال فعالیت‌اند اما تعداد قربانیان باورنکردنی است. امید به نشان دادن نجابت و انسانیت از روسیه بی‌فایده است.»

با گذشت چندین ساعت از این حمله، روسیه هنوز به ادعای اوکراینی‌ها پاسخی نداده است. این کشور حمله خود به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد و هدف گرفتن عامدانه شهروندان غیرنظامی را انکار می‌کند؛ با این حال روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن، آپارتمانی در کی‌یف هدف اصابت موشک قرار گرفت و موشک دیگری هم نزدیک یک کودکستان فرود آمد.

بیشتر از جهان