دست‌کم ۱۱ کشته در حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین

مرکز خرید در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین در حالی مورد حمله گرفت که هزار نفر داخل آن بودند

به گفته فرمانداری محلی در اوکراین، دو موشک روسیه روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن ۲۰۲۲، به مرکز خریدی شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین  اصابت کردند. این حمله تاکنون دست‌کم ۱۱ کشته و ۵۰ زخمی بر جای گذاشته است. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، گفت در زمان اصابت موشک‌ها بیش از ۱۰۰۰ نفر در این مرکز خرید بودند. به گفته شاهدان، حملات باعث آتش‌سوزی در آن محل و دود شدید در آسمان شدند.

خبرگزاری رویترز گفت، یکی از خبرنگارهایش در محل حمله حضور یافته است و سقف فروریخته مرکز خرید را رویت کرده است. به گفته او، نیروهای آتش‌نشانی و ارتش مشغول جست‌وجو در ساختمان تخریب‌شده برای یافتن قربانیان زیر آوار بودند.

آقای زلنسکی در تلگرام نوشت: «تصور شمار قربانیان اصلا ممکن نیست… توقع شایستگی و انسانیت از روسیه فایده‌ای ندارد.»

دیمیترو لونین، فرماندار منطقه پولتاوا در مرکز اوکراین، در تلگرام کشته شدن ۱۱ نفر را تایید کرد و گفت که کارکنان امدادی به جست‌وجو در خرابه‌ها ادامه می‌دهند و احتمالا جسدهای بیشتری پیدا خواهد شد. 

او افزود که همچنین ۲۱ نفر بستری، و ۲۹ نفر دیگر سرپایی درمان شده‌اند.

لونین در بیانیه‌ دیگری گفت «این تروریسم علیه شهروندان غیرنظامی است»، و تاکید کرد که هیچ هدف نظامی‌ای در اطراف این مرکز خرید نبوده است.

به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز دوشنبه، ۲۷ ژوئن، در گفت‌وگویی تلفنی به زلنسکی گفت که آمریکا می‌خواهد به اوکراین پدافند هوایی میان‌برد و کوتاه‌برد اعطا کند. سالیوان گفت، واشنگتن در حال نهایی کردن این بسته کمک نظامی است که شامل اقلام دیگری، همچون مهمات برای توپ و سامانه‌های رادار ضدتوپ، نیز خواهد بود. 

هنگام تهیه این خبر، زمان به وقت محلی در اوکراین از ۱۰ شب گذشته است. کارکنان امدادی همچنان با چراغ و چراغ‌قوه در آوار مرکز خرید جست‌وجو می‌کنند. خانواده‌ها و وابستگان نگران قربانیان با بهت و اشک در نزدیکی آن محل، نزدیک هتلی در سوی دیگر خیابان که مقر عملیات امدادی است، ایستاده‌اند و انتظار می‌کشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جوانی ۲۴ ساله به نام کیریل ژبلووسکی به رویترز گفته است که دنبال دوست ۲۲ ساله‌اش به نام روسلان می‌گردد؛ جوانی که در مغازه لوازم الکترونیکی فروشی «کامفی» کار می‌کرده و هنوز اثری از او پیدا نشده است. کیریل می‌گوید: «برایش پیامک فرستادیم و زنگ زدیم و خبری نیست.»

کرمنچوک شهری صنعتی است که پیش از حمله روسیه در ماه فوریه، حدود ۲۱۷ هزار نفر جمعیت داشت. این شهر بر کرانه رودخانه دنیپرو واقع شده است و بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت اوکراین در آن قرار دارد.

فرماندهی نیروی هوایی اوکراین می‌گوید این حمله با دو موشک دوربرد «اکس ۲۲» انجام گرفته که از هواپیماهای توپولف ۲۲ ام ۳ شلیک شده‌اند. این هواپیماها از شایکووکا در منطقه کالوگای روسیه بلند شده بودند. 

با گذشت چندین ساعت از این حمله، روسیه هنوز پاسخی به ادعای اوکراینی‌ها نداده است. این کشور حمله خود به اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» می‌نامد و منکر هدف گرفتن عامدانه شهروندان غیرنظامی است. 

آندری یرماک،‌ رئیس دفتر زلنسکی، گفت: «به تسلیحات بیشتر برای حفاظت از مردم‌مان نیاز داریم. به پدافند موشکی نیاز داریم.»

وادیم دنیسنکو، مشاور وزارت کشور اوکراین، به رویترز گفت که روسیه می‌‌تواند سه انگیزه برای این حمله داشته باشد: ایجاد سراسیمگی، نابودی زیرساخت‌های اوکراین، و وخیم‌تر کردن اوضاع تا «غرب متمدن بار دیگر سر میز مذاکره بنشیند».

روسیه اخیرا پس از چندین هفته حمله، موفق شد شهر سیویرودونتسک در شرق اوکراین را در اختیار بگیرد. در روزهای اخیر شاهد افزایش حملات موشکی از سوی این کشور بوده‌ایم. 

روز یکشنبه، ۲۶ ژوئن، آپارتمانی در کی‌یف مورد اصابت موشک قرار گرفت و موشک دیگری هم نزدیک یک کودکستان فرود آمد. در این حملات یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

بیشتر از جهان