تاکید آمریکا بر شمارش آرای بایومتریک در انتخابات افغانستان

اشرف‌ غنی خواستارشمارش آرای غیر بایومتریک شده است

عکس از فرهاد نوری

جان بس، سفیر آمریکا درکابل در دیداری که روز دوشنبه، ۲۲ مهر، از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان داشت گفته است که در انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، تنها «آرای بایومتریک» قابل شمارش هستند و کشورش (آمریکا)، متعهد است که از این روند حمایت کند.

آقای جان بس، گفت:«ما از تصمیم کمیسیون‌های مستقل انتخابات افغانستان، برای شمارش آرای بایومترک شده، پشتیبانی می‌کنیم و فکر می‌کنم که این یکی از راهکارهای مناسب برای شمارش آرای پاک است، زیر در انتخابات‌های گذشته شمارش آرای فیزیکی با مشکلات جدی روبر بود و آرایی شمارش شد که واقعی نبود».

این دیپلمات آمریکایی، بر استقلال کمیسیون‌های انتخاباتی تاکید کرد و گفت: «ایالات متحده آمریکا، حمایت خود را از کمیسیون‌های انتخاباتی اعلام می‌کند و از تصمیم مستقل این دو کمیسیون که کدام آرا شمارش شود و کدام آرا شمارش نشود، پشتبانی می‌کند».

سفیر آمریکا، افزود: «ایالات متحده، شفافیت در روند شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را مهم می‌داند و تاکید دارد که اگر کمیسیون‌های انتخاباتی به وقت بیشتری نیاز دارند تا نتایج را درست اعلام کنند، مشکلی نخواهد بود، اما مهم این است که آرای پاک شهروندان افغانستان اعلام شود و مردم رضایت داشته باشند تا اعتماد به این روند به‌وجود بیاید».

جان بس، تاکید کرد: «ما از نزدیک با کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت انتخاباتی کار خواهیم کرد و از تلاش‌های آنان برای اعلام نتایج انتخابات، حمایت می‌کنیم». آقای بس افزود: «باید به قربانی‌های رای دهندگان و نیروهای امنیتی افغان که برای حفظ امنیت حق رای دهی  در روز انتخابات جان باخته‌اند، ارج گذاشته شود».

روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، سفارت آمریکا در کابل نیز در صفحه توئیترش نوشته بود: «مهم است که در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دقت بیشتر مدنظر باشد تا سرعت و همچنین تاکید کرده بود که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید به تقویم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، احترام بگذارند و اجازه دهند که کمیسیون‌های انتخابات، نتیجه را به گونه شفاف و دقیق اعلام کند».

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در کابل نیز با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: «سازمان ملل متحد، از تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، مبنی بر معتبر کردن آرای «بایومتریک» شده، حمایت می‌کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان در کنفرانس‌های خبری تاکید کردند که «آرای بایومتریک» شده «خط قرمز» ماست و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ششم مهر، را آری پاک شهروندان افغانستان رقم خواهد زد، نه آرای غیر بایومترک.

چند هفته پیش، شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کنفرانس خبری  که در کابل داشتند از کمیسیون‌های انتخاباتی خواستند که تعداد آرای غیر بایومتریک را داخل سیستم نکنند و نیز هشدار دادند که اگر آرای غیر بایومتریک، شمرده و داخل سیستم شود، نتیجه انتخابات را قبول نخواهند کرد و مسئولیت هر بحرانی که به‌وجود بیایید به دوش مسئولین کمیسیون‌ها خواهد بود.

نیلوفر رحمانی، دانشجو روابط بین‌الملل در مورد عدم شمارش آرای غیر بایومتریک به خبرنگار ایندیپندنت فارسی گفت: «در گذشته هیچ‌یک انتخابات افغانستان، حتی انتخابات پارلمانی چند ماه پیش که انجام شد، شفاف و نتیجه آن مبتنی بر آرای پاک مردم نبود. اکنون یگانه وسیله‌ای که رای پاک را از ناپاک جدا می‌کند «بایومتریک» است.»

به کفته نیلوفر رحمانی: «تیم ارگ (دولت ساز)، تلاش دارد این بار نیز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به بیراهه بکشد، اما ما رای دهندگان از نهادهای ناظر، تیم‌های انتخاباتی، سفارت آمریکا، سازمان ملل و سایر نهادهایی که تاکید دارند که آرای غیر بایومتریک، شمارش نشود استقبال می‌کنیم و از هر دو کمیسیون‌ها انتخاباتی می‌خواهیم که آرای پاک شهروندان افغانستان را اعلام کنند، نه اینکه مانند مسئولین گذشته خود را بدنام تاریخ بسازند».

سفارت آمریکا در کابل، دفتر سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما)، شورای نامزدهای ریاست جمهوری و نهاد‌های ناظر انتخابات در حالی بر شمارش آرای بایومتریک تاکید دارند که تنها تیم «دولت ساز» به رهبری آقای غنی، از نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان، می‌خواهد که آرای غیر بایومتریک نیز شمارش شده داخل سیستم شود. اما کمیسیون‌های انتخاباتی با ابراز مخالفت آرای بایومتریک شده را «خط قرمز» کمیسیون‌های انتخابات می‌دانند.

بیشتر از