افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو در ایران؛ ۳۴ مبتلا و دو فوتی

در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ مورد ابتلا به این بیماری و دو مرگ ناشی از آن به ثبت رسیده بود

بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از افزایش شمار مبتلایان تب کریمه کنگو به ۳۴ نفر در ایران خبر داد. این آمار تا ظهر روز شنبه چهارم تیر ماه است و از این تعداد، دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، افزایش ابتلا به تب کریمه کنگو در چند ماه از سال ۱۴۰۱ در شرایطی است که در کل سال ۱۴۰۰ تنها ۱۳ مورد ابتلا به این بیماری و دو مرگ ناشی از آن به ثبت رسیده بود. بر همین اساس، وزارت بهداشت نامه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده تا مراقبت‌های خود را افزایش دهند و از تبادل دام به ویژه در مناطق مرزی جلوگیری شود.

تب کریمه کنگو (CCHF)) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون، ترشحات و لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری در فصل‌های گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور که زمان رشد و تکثیر کنه‌هاست، شیوع پیدا می‌کند و در بسیاری از موارد تا اوایل یا نیمه‌های پاییز کم‌کم پایان می‌یابد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علل شیوع این بیماری در ایران گفت: «افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد و به نظر می‌رسد شرایطی فراهم شده است که انتقال ویروس مهیا باشد.»

بهزاد امیری در باره راه‌های انتقال بیماری بیان کرد: «راه انتقال اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را لِه کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته‌نشده مصرف کند هم احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این متخصص تاکید کرد که بهتر است دام از میادین عرضه مجاز خریداری شود زیرا برخی از انواع بیماری در دام‌ها نظیر تب کریمه کنگو علائم ظاهری مشخصی ندارند و فقط دامپزشکان و کارشناسان بهداشتی می‌توانند آن را تشخیص دهند. ضمن این که گوشت دام ذبح‌شده قبل از مصرف به مدت دست‌کم ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود و جگر و سایر امعاء و احشاء دام پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌ گراد مصرف شوند.

با این که وزارت بهداشت به مناطق خاصی که بیماری تب کریمه کنگو در آن شیوع یافته اشاره نکرده است، پیش از این در روز سی‌ویکم خرداد، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از بروز این بیماری خبر داده بود.

علیرضا ادیبان در گفتگو با ایمنا با اشاره به شناسایی سه بیمار مبتلا به تب کنگو در استان اصفهان از سوی دانشگاه علوم پزشکی این استان، گفته بود که سه کانون بروز این ویروس شناسایی شده که یکی مربوط به مناطق عشایری در فریدون‌شهر بوده و دو کانون دیگر تایید رسمی نشدند.

او عشایری که در نزدیکی محل انتشار کنه‌ها زندگی می‌کنند یا گردشگرانی که در کوهستان و طبیعت چادر می‌زنند را در معرض خطر ابتلا به این ویروس اعلام کرد و افزود: «دامدارانی که کنه‌ها را با دست از بدن دام جدا و له می‌کنند خود را در معرض انتقال تب کریمه کنگو قرار می‌دهند.»

در روز دوازدهم خرداد نیز مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هشدار داده بود که این بیماری در مرزهای استان دیده شده است، پس از آن روز ۲۳ خرداد مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان از شناسایی یک فرد مبتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در رفسنجان خبر داد و در همان روز سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد شناسایی اولین مورد مبتلا به تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در چهارمحال و بختیاری را اعلام کرد.

در شرایط فعلی با این که هنوز اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای درباره بروز تب کریمه کنگو انجام نشده است، با هشدارهای وزارت بهداشت به نظر می‌رسد شیوع این بیماری در شهرهای دیگر نیز آغاز شده است.

علائم ابتلا به تب کریمه کنگو در مرحله اول بروز بیماری تب، بدن‌درد، خستگی و کم‌اشتهایی است و در مرحله دوم گاهی منجر به خونریزی در ناحیه دهان، چشم یا ساق دست و پا می‌شود. به گفته کارشناسان، هیچ نوع واکسن معتبری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد اما اگر فرد به موقع برای درمان اقدام کند می‌توان بیماری را درمان کرد.