مجلس نمایندگان آمریکا قانون ایمنی اسلحه را تصویب کرد

یک روز پیش از تصویب این قانون، دادگاه عالی با صدور حکمی حق استفاده از اسلحه را گسترش داده بود

ایالات متحده آمریکا بالاترین سرانه مالکیت اسلحه در جهان و بیشترین تعداد تیراندازی‌های دسته‌جمعی سالانه را دارد - AFP

مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز جمعه ۲۴ ژوئن (سوم تیر)‌ برای اولین بار در سه دهه گذشته، قانون ایمنی اسلحه را تصویب کرد و آن را برای امضای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا فرستاد. کاخ سفید اعلام کرد بایدن این لایحه را صبح شنبه امضا خواهد کرد.

به گزارش رویترز، تصویب این قانون یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دادگاه عالی با صدور حکمی حق استفاده از اسلحه را گسترش داد.

مجلس نمایندگان با ۲۳۴ رای موافق به لایحه ایمنی اسلحه رای مثبت داد. در این میان هیچ دموکراتی با آن مخالفت نکرد، درحالی‌ که تنها ۱۴ جمهوری‌خواه از این اقدام حمایت کردند. کنترل اسلحه مدت‌هاست که یک موضوع تفرقه‌انگیز در ایالات متحده است و تصویب چنین قانونی از سوی دولت، شکستی نادر برای سازندگان اسلحه در ایالات متحده و انجمن ملی اسلحه‌داران آمریکا محسوب می‌شود.

قانون جدید شامل مقرراتی است که به ایالت‌ها کمک می‌کند اسلحه را از دست کسانی که برای خود یا دیگران خطرناک تلقی می‌شوند دور نگه دارند. بااین‌حال، این موارد همه آن چیزی نیست که مخالفان اسلحه به دنبال آن بودند، زیرا فروش تفنگ‌های تهاجمی و با قابلیت شلیک زیاد را ممنوع نمی‌کند.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان تصویب این لایحه گفت: «این قانون شامل چندین گام قوی برای نجات جان انسان‌ها است، نه‌تنها از تیراندازی‌های وحشتناک جلوگیری می‌کند، بلکه مانع خودکشی و حوادث تلخ دیگر نیز خواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این لایحه برای اولین بار اجازه دسترسی به اطلاعات مربوط به جرائم مهم ارتکابی نوجوانان را صادر می‌کند، همچنین فروش اسلحه به خریدارانی را که به جرائم خشونت خانگی محکوم شده‌اند، ممنوع می‌کند. این لایحه، بودجه‌ای را نیز برای ایالت‌هایی که قوانین «پرچم قرمز» را با هدف جمع‌آوری اسلحه از افراد خطرناک اجرا می‌کنند در نظر می‌گیرد.

یکی از گروه‌های کنترل اسلحه در آمریکا، تصویب چنین قانونی را «قوی‌ترین قانون پیشگیری از خشونت با سلاح در ۳۰ سال گذشته» توصیف و اشاره کرد که روزانه ۱۰۰ نفر در آمریکا با اسلحه کشته می‌شوند و بسیاری از این مرگ‌ها خودکشی با سلاح است. اما در سوی دیگر، جیم جردن، نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کمیته قضایی مجلس نمایندگان، ضمن ابراز مخالفت با تصویب چنین لایحه‌ای گفت: «امروز دموکرات‌ها به دنبال سلب آزادی اساسی شهروندان آمریکایی‌اند».

او به حقی در قانون اساسی برای «نگهداری و حمل اسلحه» اشاره کرد که محافظه‌کاران معتقدند باید به‌طور گسترده از آن محافظت شود.

روز پنجشنبه، یک روز پیش از تصویب قانون ایمنی اسلحه در مجلس نمایندگان آمریکا، دادگاه عالی با اکثریت محافظه‌کار شش به سه، محدودیت‌های ایالت نیویورک برای حمل اسلحه‌ را لغو کرد. صدور هم‌زمان این دو حکم، نشان‌دهنده شکاف عمیق در مورد استفاده از سلاح گرم در ایالات متحده است.

انجمن ملی اسلحه‌داران آمریکا با‌عنوان قدرتمندترین لابی اسلحه ایالات متحده، حکم دادگاه را «یک پیروزی بزرگ» برای صاحبان سلاح آمریکایی اعلام کرد، این نهاد درعین‌حال تصویب قانون ایمنی اسلحه از سوی کنگره را اقدامی ‌«بی‌معنی» برای کنترل اسلحه خواند که «حقوق افراد را نقض می‌کند».

ایالات متحده آمریکا بالاترین سرانه مالکیت اسلحه در جهان و بیشترین تعداد تیراندازی‌های دسته‌جمعی سالانه را دارد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده در گزارشی که روز ۱۰ مه منتشر شد، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰، میزان مرگ‌ومیر ناشی از اسلحه در ایالات متحده با ۳۵ درصد افزایش به بالاترین حد از سال ۱۹۹۴ به‌ویژه برای مردان سیاه‌پوست رسید.

هزاران آمریکایی روز یازدهم ژوئن (۲۱ خرداد) در پارک بزرگی مقابل کنگره آمریکا در شهر واشینگتن موسوم به «نشنال مال» و همچنین در شهرهای مختلف دیگر تجمع کردند تا بار دیگر بر ضرورت وضع مقررات کنترل حمل اسلحه تاکید کنند. این تجمع‌های اعتراضی پس از تیراندازی‌ ‌مرگبار اخیر در دبستانی در شهر یووالد در تگزاس و همچنین تیراندازی در شهر بوفالو در ايالت نیویورک انجام شد. سخنران‌هایی که در تجمع شهر واشینگتن شرکت داشتند، از سناتورها خواستند برای وضع مقررات سخت‌گیرانه در زمینه خرید ‌و ‌حمل اسلحه اقدام کنند و در غیر این صورت، مردم به آن‌ها رای نخواهند داد.

بیشتر از جهان