سوئد در آستانه صدور حکم حمید نوری به شهروندانش درباره سفر به ایران هشدار داد

حکومت ایران با بازداشت شهروندان دوتابیعتی یا گردشگران خارجی قصد دارد اهداف سیاسی-امنیتی خود را پیش ببرد

سوئد پیشتر نیز، همزمان با روزهای آخر دادگاه حمید نوری، به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به ایران خودداری کنند - ATTA KENARE / AFP

در آستانه صدور حکم دادگاه حمید نوری در استکهلم، وزارت خارجه سوئد بار دیگر به شهروندان سوئدی هشدار داد از هرگونه سفر به ایران خودداری کنند.

حکم دادگاه حمید نوری، دادیار اسبق قوه قضائیه حکومت ایران، سه هفته دیگر در ۲۳ تیرماه ۱۴۰۱ اعلام خواهد شد. نوری متهم به مشارکت در کشتار دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ است.

وزارت خارجه سوئد پیش‌تر نیز، در اردیبهشت‌ماه امسال، همزمان با روزهای آخر دادگاه حمید نوری، به شهروندان سوئدی توصیه کرد بنا به‌ ملاحظات امنیتی و شرایط حاکم از سفرهای غیرضروری به ایران خودداری کنند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه دوم تیرماه در گزارشی، به‌نقل از رسانه‌های سوئدی، نوشت ایران به شیوه‌ها و راه‌های مختلف نارضایتی و نگرانی خود را از رسیدگی قضایی به اتهام‌های حمید نوری در استکهلم نشان داده است.

تنها یک روز بعد از پایان جلسات رسیدگی قضایی به اتهام‌های حمید نوری در استکهلم، روزنامه سوئدی «آفتون‌بلادت» روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، در گزارشی نوشت یک شهروند سوئدی که به‌تازگی با «روادید گردشگری» به ایران سفر کرده بود، هنگام ترک ایران در فرودگاه بازداشت شد. از سرنوشت این شهروند سوئدی و اتهام‌های او هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر احضار سفیر سوئد در تهران و بازداشت شهروندان سوئدی در ایران، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی تهدید کردند ممکن است حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، را نیز اجرا کنند.

درست در آخرین روز برگزاری دادگاه حمید نوری در استکهلم، خبرگزاری داخلی ایسنا، به‌نقل از «منابع مطلع»، نوشت حکم اعدام احمدرضا جلالی به‌زودی اجرا می‌شود.

احمدرضا جلالی، شش سال پیش، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵، به دعوت چند نهاد دانشگاهی به ایران سفر کرد؛ اما در جریان سفر بازداشت و به اتهام «جاسوسی» در دادگاه انقلاب محاکمه و به اعدام محکوم شد. 

به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مستقل، حکومت ایران با پرونده‌سازی قضایی و بازداشت شهروندان دوتابیعتی، یا گردشگران خارجی که برای سفرهای شخصی به ایران می‌روند، قصد دارد اهداف سیاسی-امنیتی خود را پیش ببرد.

به گفته ناظران سیاسی، حکومت ایران از افراد دوتابعیتی یا شهروندان خارجی بازداشت‌شده، به عنوان «گروگان‌» یا ابزاری به‌منظور «باج‌‌گیری‌های سیاسی» در برابر دولت‌های غربی استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان