پارلمان اسرائیل یک گام به انحلال نزدیک‌تر شد

پارلمان اسرائیل به انحلال کنست و برگزاری انتخابات زودهنگام رای داد

پیش‌بینی می‌شوند روند رای نهایی به انحلال پارلمان اسرائیل تا روز دوشنبه آینده ادامه داشته باشد _  REUTERS/Ronen Zvulun

پس از توافق صورت گرفته میان نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسرائیل در مورد انحلال پارلمان و ریاست دولت به وسیله یائیر لاپید، پارلمان این کشور روز چهارشنبه به انحلال کنست (پارلمان اسرائیل) و برگزاری انتخابات زودهنگام رای داد.

به گزارش تایمز اسرائیل، روند انحلال کنست نیازمند چهار مرحله رای‌گیری است و باید در دو کمیته مورد بررسی قرار بگیرد. پیش‌بینی می‌شود این روند تا روز دوشنبه آینده ادامه داشته باشد.

روز چهارشنبه (۲۲ ژوئن)، پارلمان اسرائیل گام نخست برای قرار گرفتن در مسیر برگزاری پنجمین انتخابات خود در طول کمتر از چهار سال گذشته را برداشت. براساس توافقی که پیش‌تر در دولت صورت گرفته بود، یائیر لاپید، در دوره انتقالی و تا زمان برگزاری انتخابات،  نخست‌وزیر خواهد بود. پیش‌تر عنوان شده بود که در دوران انتقالی، لاپید علاوه بر نخست‌وزیری، مسند وزارت خارجه را هم حفظ می‌کند و نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر علی‌البدل در کابینه حضور خواهد داشت. در عین حال منابع نزدیک به بنت به روزنامه هاآرتص نیز گفته بودند که او شاید به‌کلی از سیاست کناره‌گیری کند. 

پیش از این شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده بود که بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر خواهد ماند و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این مقام را عهده‌دار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایمز اسرائیل با اشاره به نتیجه رای‌گیری روز چهارشنبه در پارلمان این کشور، نوشت که ائتلاف صورت گرفته به رهبری نخست‌وزیر نفتالی بنت، توانست نخستین مانع بزرگ خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام و پایان دادن به دولت فعلی را بردارد. در واقع روز چهارشنبه نسخه اولیه ائتلاف برای انحلال کنست با ۱۰۶ رای موافق به تصویب رسید و آنها برای رای‌گیری بعدی در این زمینه آماده می‌شوند. در همین زمینه بوآز توپوروفسکی از اعضای حزب یش آتید، توافق برای اجرای این تصمیم را به نفع دولت عنوان کرده است.

حدود دو ماه است که ائتلاف هشت حزبی به مرور اکثریت پارلمانی خود را از دست داده بود. ایدیت سیلمن، نماینده حزب راست‌گرای یامینا و رئیس فراکسیون ائتلاف در مجلس، استعفا کرد و به این ترتیب دولت اکثریت خود را از دست داد.

طبق قانون اسرائیل، اگر طرح انحلال پارلمان با شکست مواجه شود، طرح دوباره این پیشنهاد پس از شش ماه دیگر امکان‌پذیر خواهد بود.

رویترز در این زمینه عنوان کرد که توافق‌های انجام شده برای انحلال پارلمان، مورد حمایت بنیامین نتانیوهواست. نخست‌وزیر سابق اسرائیل و رهبر کنونی مخالفان دولت عنوان کرده بود که بار دیگر قدرت را به دست می‌گیرد.

دولت فعلی اسرائيل از هشت حزب مختلف با سیاست‌های مختلف تشکیل می‌شود که در آن‌ها از احزاب چپ و چپ میانه تا احزاب راست‌گرا و حتی یک حزب اسلام‌گرای معتدل نیز حضور دارند.

بیشتر از جهان