نخستین سفر لاوروف به تهران در دولت ابراهیم رئیسی

وزیر خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در وزارت امور خارجه ایران با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت

سرگئی لاوروف برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران، وارد تهران می‌شود _ REUTERS/Costas Baltas

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه (یکم تیرماه) وارد تهران می‌شود تا با برخی مقام‌های جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند.

بنا به گزارش ایسنا، وزیر خارجه روسیه قرار است روز پنج‌شنبه در محل وزارت امور خارجی ایران با حسین امیرعبداللهیان، دیدار داشته باشد. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تاکنون جزئیات بیشتری در مورد سفر لاوروف و محور دیدارهای او اعلام نکرده است.

این نخستین سفر سرگئی لاوروف به ایران از زمان آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی است. پیش از این در اسفندماه سال گذشته، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از سفر عبداللهیان به مسکو، وزیر خارجه اوکراین گفت‌وگویی تلفنی با وزیر خارجه ایران داشت. او در این زمینه در توییتی نوشت که از عبداللهیان خواسته پیغام او مبنی بر اینکه روسیه باید از بمباران کردن غیرنظامیان دست کشیده و از اوکراین خارج شود را به روسیه برساند. با این حال سفر وزیر خارجه ایران در اسفندماه به مسکو، همزمان با مذاکرات هسته‌ای ایران، دلیل دیگری داشت. در آن زمان روسیه از آمریکا خواست که تضمینی در جریان مذاکرات ارائه داده و روابط تجاری مسکو و تهران را از تحریم‌ها علیه روسیه مستثنی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رایزنی پیرامون مذاکرات احیای برجام، از محورهایی بود که در آخرین سفر عبداللهیان به مسکو در دستور کار طرفین قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود این موضوع حالا و همزمان با سفر لاوروف به تهران نیز یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوها باشد.

فروردین سال ۱۴۰۰، لاوروف به دعوت دولت قبل جمهوری اسلامی، به تهران سفر کرد و با برخی از مقام‌های ارشد، در تهران دیدار و گفت‌وگو داشت. وزیر خارجه روسیه در دیدار با حسن روحانی در خصوص مسائل منطقه‌ای و نظامی و همچنین مباحث مربوط به برجام، گفت‌وگو کرده بود.

سفر قبلی وزیر خارجه روسیه همزمان با وضع تحریم‌های جدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه برخی از مقام‌های نظامی و نهادهای ایران به دلیل نقض حقوق بشر بود. در آن سفر ایرنا به نقل از لاوروف نوشت: «امیدواریم اتحادیه اروپا غیرقابل قبول بودن اقدام‌های خود در راستای اعمال تحریم علیه ایران در شرایطی که مذاکرات در حال انجام است را درک کند.» حالا وزیر خارجه روسیه در حالی راهی ایران است که این کشور و برخی مقام‌های دولتی آن نیز به دلیل حمله نظامی به اوکراین، تحت شدیدترین تحریم‌های غرب قرار دارند.