وزیر تحصیلات و معاون وزارت معارف طالبان از سفر منع شدند

معافیت از محدودیت سفر ۱۳ تن از سران طالبان سه ماه دیگر تمدید شد

معافیت از محدودیت‌ سفر ۱۵ تن از سران طالبان روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن، پایان یافت- MOHD RASFAN / AFP

خبرگزاری فرانسه به نقل از چند دیپلمات، گزارش داد که سازمان ملل متحد روز دوشنبه، ۳۰ خرداد، سفر سید احمد شهید خیل، معاون وزارت معارف و عبدالباقی بصیر اول‌ شاه، معروف به عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، را ممنوع کرده است.

معافیت از طرح محدودیت‌ سفر ۱۵ تن از سران طالبان روز دوشنبه، ۲۰ ژوئن، پایان یافت. این دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفتند که کمیته تحریم سازمان ملل متحد معافیت ۱۳ تن از رهبران طالبان را تا سه ماه دیگر تمدید کرد اما این محدودیت برای دو تن از آنان تمدید نشد. سازمان ملل متحد تاکنون در مورد این تصمیم جزئیاتی ارائه نداده است.

این محدودیت در حالی برای عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی طالبان، وضع شد که او از یک هفته پیش به ترکیه رفته و در حال ملاقات با مقام‌های دولت ترکیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک ماه گذشته، شماری از سازمان‎‌های حقوق بشری، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی و فعالان حقوق بشر از سازمان ملل متحد خواستند معافیت رهبران طالبان از محدودیت سفر را تمدید نکنند؛ چون در ۱۰ ماه گذشته، طالبان زنان و دختران را از حق کار و تحصیل محروم کرده‌اند و فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، فعالان جامعه مدنی و کنشگران را آزار داده‌اند.

هدر بار، معاون بخش زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱، در مقاله‌ای که در سایت دیده‌بان حقوق بشر منتشر شد، نوشت که سازمان ملل متحد باید دست‌کم سه مقام طالبان را که در صدور فرمان‌های سختگیرانه علیه زنان، دختران و فعالان حقوق بشر دست دارند، تحریم و سفر آنان را ممنوع کند.

به نوشته هدر بار، ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، شیخ خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر طالبان، و ملا عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات (اطلاعات) طالبان، از جمله افرادی‌اند که در صدور قوانین سختگیرانه و شکنجه فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران سهیم‌اند و نباید اجازه سفر داشته باشند.

نام ۴۱ تن از رهبران طالبان در فهرست تحریم‌های سازمان ملل آمده است. ۱۵ تن آنان در سال ۲۰۱۹ و در جریان مذاکرات با آمریکا، از محدودیت سفر معاف شدند تا بتوانند برای شرکت در مذاکرات، به کشورهای محل برگزاری گفت‌وگوها سفر کنند. سران طالبان با استفاده از این معافیت از محدودیت سفر که به منظور مذاکرات صلح با آمریکا در نظر گرفته شد، به کشورهای مختلف جهان رفتند و با دولت‌های مختلف لابی کردند. هیئت‌های طالبان در ۱۰ ماه گذشته نیز با استفاده از همین معافیت، به کشورهای اروپایی و آسیایی سفر کرده‌اند.