هشدار گروه بحران در مورد «هزینه انسانی تحریم طالبان»

گروه بین‌المللی بحران خواستار آزاد‌سازی تدریجی پول‌های بلوکه‌شده افغانستان است

«پایان جنگ نتوانسته است به درد و رنج مردم افغانستان پایان دهد» - HECTOR RETAMAL / AFP

بر اساس گزارش تازه گروه بین‌المللی بحران که دوشنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر) منتشر شده است، اقدام جامعه جهانی به قطع کمک‌ها و مسدود‌سازی دارایی‌های دولتی در پی سلطه طالبان بر افغانستان، دولت این کشور را تا آستانه فروپاشی پیش برده است.

در این گزارش که با عنوان «فراتر از کمک‌های اضطراری، جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان» منتشر شده، آمده است حقوق کارمندان دولت پرداخت نمی‌شود، خدمات اولیه ارائه نمی‌شود، بخش مالی فلج و اقتصاد آزاد در حال سقوط است.

بنا بر این گزارش، خفقان اقتصادی بعید است رویکرد طالبان را تغییر دهد و برعکس باعث می‌شود قشر آسیب‌پذیر در افغانستان بیشتر متضرر شوند. در ادامه گزارش اشاره شده است که پیش‌بینی می‌شود به‌دلیل نبودِ کار در این کشور، بحران تازه مهاجرت افغان‌ها شکل بگیرد و این مسئله لکه‌ای بر کارنامه کشورهای غربی است که با عقب‌نشینی، وضعیت افغانستان را نابسامان کرده‌اند.

در این گزارش آمده است، کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان مثبت است، اما کافی نیست؛ کشورهایی که با طالبان جنگیده‌اند اگر می‌خواهند مردم از گرسنگی نمیرند و دولت دچار شکست نشود، باید در زمینه خدمات بهداشتی، آموزش‌و‌پرورش و سیستم مالی به نهادهای دولتی کمک کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده گروه بین‌المللی بحران، پایان خونبارترین جنگ افغانستان نتوانسته است به درد و رنج مردم افغانستان پایان دهد و به نظر می‌رسد حالا بیشتر از جنگ، گرسنگی و فقر از افغان‌ها قربانی بگیرد. سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در انتظار مردم افغانستان است. به گزارش گروه بین‌المللی بحران، در چنین وضعیتی، قطع کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان بیشترین آسیب را به این کشور خواهد زد.

بر اساس گزارش گروه بین‌المللی بحران، جامعه جهانی در ۲۰ سال گذشته دولت افغانستان را به کمک‌های خارجی متکی کرد و تمام فعالیت‌های دستگاه دولت با کمک‌‌های نقدی جامعه جهانی پیش می‌رفت. با سقوط نظام جمهوری در ماه اوت، جامعه جهانی به‌یکباره تمامی کمک‌ها به افغانستان را قطع کرد. از سوی دیگر، فعالیت‌های اقتصادی به‌دلیل بسته شدن تمامی مرزها به روی افغانستان نیز با رکود مواجه شدند.

در این گزارش اشاره شده است که هزینه انسانی این تحریم‌ها بسیار بالا خواهد بود؛ احتمال دارد در زمستان پیش‌رو، صد‌ها تن در اثر گرسنگی و سرما جان خود را از دست بدهند. در ادامه این گزارش آمده است فاجعه‌ای که در حال حاضر در افغانستان در حال رخ دادن است بیشتر به‌دلیل تغییر رویکرد جامعه جهانی در قبال افغانستان است.

بنا بر این گزارش، طالبان در مقابل اعمال فشارها آمادگی دارند، آنان هنوز هم اقتصاد در سایه را حفظ کرده‌اند. در نتیجه، اعمال تحریم اثر چندانی روی آنان نخواهد داشت، اما به مردم افغانستان آسیب زیادی می‌رساند و در سطح منطقه‌ای، باعث رشد مهاجرت، افزایش جذب شدن در سازمان‌های تروریستی و گسترش قاچاق مواد مخدر را در پی خواهد داشت. گروه بین‌المللی بحران از آمریکا می‌خواهد تا با آزادسازی تدریجی سرمایه‌های مسدودشده افغانستان، برای دولت این کشور زمینه ارائه خدمات اولیه را میسر کند. آمریکا با نظارت بر نحوه استفاده از بخش اول پول‌های آزادشده، می‌تواند زمینه‌های هزینه آن را بررسی کند. البته گروه بین‌المللی بحران پیشنهاد می‌کند بخشی از این پول‌ به‌صورت نقدی به بانک مرکزی افغانستان انتقال پیدا کند تا زمینه معاملات ارزی و تزریق ارز به بازار آزاد نیز فراهم شود.

در گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است کشورهای جهان برخلاف گذشته، علاقه‌ای ندارند به دولت طالبان در افغانستان کمک‌های بی‌حساب کنند. جامعه جهانی پیش‌تر به طالبان هشدار داده بود که قبضه قدرت در افغانستان با توسل به زور، این گروه را به انزوا خواهد کشاند؛ اما حالا مسئله بحران انسانی در میان است و اگر کمک صورت نگیرد، این مردم افغانستان‌اند که از بین خواهند رفت.

گزارش گروه بین‌المللی بحران درست زمان منتشر شده که وضعیت اقتصادی افغانستان به‌شدت نابسامان است. روز سه‌شنبه ۱۶ آذر، قیمت دلار از مرز ۱۰۰ افغانی گذشت و بر نگرانی‌ مردم از افزایش قیمت‌ مواد خوراکی و دشواری زندگی در افغانستان افزود.

بیشتر از جهان