موج گرمای اروپا؛ از افزایش دمای هوای فرانسه تا آتش‌سوزی‌های جنگلی اسپانیا

سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد: آب و هوای سوزان صرفا «پیش‌درآمدی برای آینده» است

در اسپانیا، آتش سوزی در جنگل‌ها نزدیک به ۹۰۰۰ هکتار از زمین واقع در شمال غربی منطقه سیرا دو لا کالبرا را این هفته سوزانده است - CESAR MANSO / AFP

دانشمندان اقلیم و هواشناسی هشدار داده‌اند، گرمای طاقت‌فرسایی که این آخر هفته تمام اروپای غربی را فرامی‌گیرد صرفا «پیش‌درآمدی بر آینده» است.

رکورد دمای هوا ممکن است طی شنبه و یکشنبه‌ای سوزان در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا شکسته شود.

روز جمعه جیوه (دمای هوا) در بعضی قسمت‌های فرانسه به بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید- گرم‌ترین روز ماه ژوئن در ۱۱ منطقه مختلف‌ـــ اما امکان رسیدن آن به ۴۲ درجه سانتی‌گراد در روز شنبه وجود دارد.

گرما آن‌قدر شدید است که وزارت بهداشت خط ویژه‌ای را فعال کرده و صلیب سرخ در بحبوحه وحشت مردم از مردن زیر آفتاب سوزان، در حال پخش کردن آب شیرین بین بی‌خانمان‌های تولوز(فرانسه) است.

آسایشگاه‌ها را آب افشان می‌کنند تا آن‌ها را در طول آخر هفته خنک نگه دارند و در بخش ژیروند (فرانسه) تمام فعالیت‌های فضای باز لغو شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو سورل، کارشناس اقلیم‌شناسی از سازمان هواشناسی فرانسه گفت: «این زودهنگام‌ترین موج گرمایی است که تاکنون در فرانسه رکورد زده است.»

او اضافه کرد، این «نشانگر تغییر اقلیم» احتمال دارد آخر این هفته با «بسیاری از رکوردهای دمای هوای ماهانه یا حتی سالانه در چندین ناحیه شکسته شود.»

در اسپانیا، آتش‌سوزی در جنگل‌ها نزدیک به ۹۰۰۰ هکتار از زمین واقع در شمال غربی منطقه سیرا‌ دو‌ لا‌ کالبرا را این هفته سوزانده و ۲۰۰ نفر از مردم را به تخلیه آنجا مجبور کرده است.

سه هزار نفر دیگر روز جمعه، پارک تفریحی پوی‌ دو فو (Puy du Fou)‌ در مرکز اسپانیا را به دلیل آتش‌سوزی شدید در آن نزدیکی تخلیه کردند.

در شمال ایتالیا چندین شهر کوچک جیره‌بندی آب اعلام کرده‌اند و در منطقه لامباردی ممکن است وضعیت اضطراری اعلام شود، زیرا خشکسالی بی‌سابقه برداشت محصول را تهدید می‌کند.

کلر نولیس، یکی از سخنگویان سازمان جهانی هواشناسی در ژنو گفت: «در پی تغییرات اقلیمی، امواج هوای گرم زودتر از راه رسیده‌اند.»

او افزود: «آنچه ما امروز شاهدش هستیم متاسفانه پیش‌درآمدی بر آینده است.»

بریتانیا پس از آن‌که روز جمعه با بالا رفتن دما تا بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد در بعضی بخش‌های کشور، گرم‌ترین روز سال را ثبت کرد، آخر هفته نسبتا خنک‌تری را سپری خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان