سازمان بهداشت جهانی نام بیماری آبله میمونی را تغییر می‌دهد

گروهی از متخصصان اعلام کردند که نامگذاری فعلی می‌تواند به انگ‌زنی به بیماران منجر شود و نوعی تبعیض نژادی باشد

دانشمندان برای ویروس ام‌پی‌ایکس‌وی، نام علمی را پیشنهاد می‌کنند که با نامگذاری بیماری‌های عفونی هماهنگ باشد - رویداد

پس از اینکه گروهی از دانشمندان ادعا کردند که نام بیماری آبله میمونی می‌تواند نوعی انگ‌زنی به مبتلایان باشد، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نام این ویروس را تغییر خواهد داد.

به گزارش نیویورک پست، تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «برای تغییر نام ویروس آبله میمونی با کارشناسانی از سراسر جهان همکاری می‌کنیم و به‌زودی نام جدید این ویروس را اعلام خواهیم کرد.»

تغییر نام ویروس در حال گسترش آبله میمونی پس از آن انجام می‌شود که هفته گذشته ۳۰ دانشمند بین‌المللی در نامه‌ای خطاب به سازمان بهداشت جهانی، بر لزوم تغییر فوری نام این بیماری تاکید کردند. در بخشی از این نامه آمده است: «با توجه به شیوع بین‌المللی ویروس ام‌پی‌ایکس‌وی (MPXV) انسانی مهم است که یک نامگذاری و طبقه‌بندی مناسب، غیرتبعیض‌آمیز و عاری از انگ‌زنی برای آن در نظر گرفته شود.»

به گفته متخصصان، اشاره مداوم به آفریقایی بودن این ویروس و نامگذاری آن به عنوان «آبله میمونی» نه تنها دقیق نیست، بلکه تبعیض‌آمیز و حاوی نوعی انگ‌زنی است. آن‌ها تاکید می‌کنند که بارزترین نمونه‌های این انگ‌زنی و بروز نشانه‌های نژادپرستانه استفاده رسانه‌های اصلی جهان از تصاویر بیماران آفریقایی برای به تصویر کشیدن عوارض پوستی این بیماری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این نیز انجمن مطبوعات خارجی آفریقا در بیانیه‌ای، از رسانه‌های جهانی خواسته بود استفاده از تصاویر مردم آفریقا برای به تصویر کشیدن شیوع این ویروس در اروپا را متوقف کنند.

دانشمندان برای ویروس ام‌پی‌ایکس‌وی طبقه‌بندی و نوعی نامگذاری علمی را پیشنهاد می‌کنند که با نامگذاری بیماری‌های عفونی هماهنگ باشد و تاثیرگذاری منفی غیرضروری بر ملت‌ها و مناطق جغرافیایی را به حداقل برساند.

یکی از سخنگویان سازمان بهداشت جهانی در این زمینه تاکید کرد که نامگذاری بیماری‌ها «باید با هدف به حداقل رساندن تاثیر منفی و جلوگیری از توهین به هر گروه فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه‌ای، حرفه‌ای یا قومی انجام شود.»

رئیس سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس مطبوعاتی خود، شیوع این ویروس را غیرعادی و نگران‌کننده خواند.

قرار است به منظور تعیین اینکه آیا این ویروس باید به عنوان یک مورد اورژانس از نظر سلامت عمومی در بالاترین سطح موردتوجه بین‌المللی قرار گیرد یا خیر، یک کمیته اضطراری تشکیل شود.

در سال ۲۰۲۲، یک هزار و ۶۰۰ مورد ابتلا به این ویروس تایید و یک هزار و ۵۰۰ مورد مشکوک نیز در ۳۹ کشور شناسایی شد. این ویروس تاکنون ۷۲ نفر را در سراسر جهان کشته است.

آبله میمونی بیماری نادری است که در گذشته به‌ندرت خارج از غرب آفریقا دیده شده بود؛ اما حالا گفته می‌شود که شیوع آن بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین میزانی است که تاکنون در اروپا مشاهده شده است.

از نشانه‌های ابتلا به این ویروس این است که بیماران ابتدا به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد و بی‌حالی عمومی دچار می‌شوند و پس از آنکه تب فروکش کرد، فرد مبتلا با جوش‌های پوستی با بثوراتی در سطح صورت و سپس بقیه بدن مواجه می‌شود که به‌ویژه کف دست‌ها و پاها پخش‌اند. این بثورات ممکن است شبیه آبله مرغان یا سیفلیس به نظر برسد و به شکل دَلَمه‌های پوستی باشد که بعد از سه هفته، از بین می‌روند. این ضایعات عفونی ممکن است دردناک و همراه با خارش باشند.