دادگاه لندن به انتقال پناهجویان به رواندا رای داد

بلیت پرواز به رواندا برای یکی از شاهدان دادگاه آبان با نام مستعار بهرام فعلا لغو شده است

معترضان به انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا در مقابل دادگاه- REUTERS/Henry Nicholls

دادگاه تجدیدنظر در لندن دومین تلاش کنشگران حقوق مهاجران را برای توقف پروازی که قرار بود روز سه‌شنبه، ۱۴ ژوئن، بریتانیا را به مقصد رواندا ترک کند و گروهی را به این کشور منتقل کند، ناکام گذاشت. دادگاه همچنین به وکلای گروه‌های حقوق بشری که این پرونده را مطرح کرده بودند، اجازه تقاضای تجدیدنظر مجدد نداد.

با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که یکی از مسافران ایرانی این پرواز، دست‌کم فعلا به رواندا منتقل نمی‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که دست‌کم چهار پناهجوی ایرانی از مسافران این پرواز بودند. اما یکی از آنها با نام مستعار که از شاهدان دادگاه مردمی آبان بود، نامه لغو بلیت خود در این پرواز را دریافت کرده است. در روزهای اخیر تلاش‌های متعددی برای جلوگیری از منتقل شدن او به رواندا انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تومار کارزار حمایت از او آمده است: «بهرام» به دلیل خودداری از عمل به دستور شلیک به معترضان آبان‌ به پنج سال زندان محکوم، و شکنجه شده است. اما او توانست سال گذشته به ترکیه بگریزد و در دادگاه «آبان تریبونال» هم شهادت داده است. 

این تومار خطاب به پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا، و کمیته مشترک حقوق بشر مجلس بریتانیا نوشت: «لطفا به ما کمک کنید نگذاریم وزارت کشور بریتانیا یک فرد قربانی شکنجه را در معرض خطری از آن هم بزرگ‌تر قرار دهد. بگذارید او امن و امان در بریتانیا بماند.»

یک قاضی دیوان عالی پیش‌تر در روز جمعه، ۱۰ ژوئن، حاضر به صدور حکم موقت برای توقف پرواز نشده بود. دوشنبه ۱۳ ژوئن، یک روز مانده به پرواز، نیز سه قاضی دادگاه تجدیدنظر حکم روز جمعه را تایید کردند. قاضی رابیندر سینگ گفت که دادگاه تجدیدنظر نمی‌تواند در حکم دادگاه عالی که «روشن و مفصل» بوده است، دخالت کند. دادگاه کامل برای تعیین قانونی بودن این سیاست، قرار است ماه آینده برگزار شود. 

توافق لندن و کیگالی بر این است که بریتانیا برخی از پناهجویان را به رواندا می‌فرستد و در قبال آن، مبلغ اولیه ۱۲۰ میلیون پوند (حدود ۱۵۰ میلیون دلار) پرداخت می‌کند. مبالغ دیگری نیز بر اساس تعداد افراد دیپورت‌شده پرداخت می‌شود. 

رئیس امور پناهندگان سازمان ملل این طرح را «فاجعه‌بار» خوانده است. اما بریتانیا می‌گوید توافق با این کشور آفریقای شرقی جلو شبکه‌های قاچاق انسان را می‌گیرد و باعث می‌شود مردم با به خطر انداختن جان‌ خود سعی نکنند با قایق‌های کوچک از قاره اروپا از دریای مانش بگذرند و از آن راه برای ورود به بریتانیا تلاش کنند. 

دولت جزییات اطلاعات پناهجویانی را که دیپورت می‌شوند، منتشر نکرده است، اما سازمان‌های کنشگران و خیریه‌ها می‌گویند برخی از آنان افرادی‌اند که از کشورهایی همچون افغانستان، ایران، و سوریه گریخته‌اند. 

بیشتر از جهان