افزایش حمله‌های نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا

شبه‌نظامی‌های وابسته به حکومت ایران، از ماه اکتبر به این‌سو، ۲۹ مرتبه به پایگاه‌های نیروهای نظامی آمریکا حمله کرده‌اند

بمب‌های کنار جاده‌ای، که یکی از عوامل مهم کشته شدن نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان است -- AFP

مقام‌های دولت ایالات متحده آمریکا می‌گویند حمله‌های شبه‌نظامی‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای نظامی این کشور در عراق و سوریه افزایش پیدا کرده است. با این‌حال به‌گفته این گروه، دولت آمریکا از سال ۲۰۲۱ به این‌سو در هیچ‌یک از این موارد واکنش مناسبی نشان نداده است.

به‌گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، شبه‌نظامی‌های وابسته به حکومت ایران، از ماه اکتبر ۲۰۲۱ به این‌سو، در مجموع ۲۹ مرتبه به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای نظامی آمریکا حمله کرده‌اند و ۷ مورد از این حمله‌ها در ماه مه ۲۰۲۲ رخ داده است. با این‌وجود، به‌نقل از این خبرگزاری، دولت آمریکا هیچ‌ پاسخ درخوری به این حمله‌ها نداده است.

این خبرگزاری می‌نویسد:«در جریان این حوادث هیچ فرد آمریکایی کشته نشده است، اما، به گفته دو مقام آمریکایی، ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که امکان دارد [حکومت] ایران بر این باور باشد که گروه‌های نیابتی‌اش برخی آمریکایی‌ها را کشته یا زخمی کرده باشند.»

گزارش ان‌بی‌سی نیوز، که روز ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، در ادامه این موضوع می‌نویسد که نیروهای نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران در حالی به موفقیت‌های خویش «در میدان جنگ می‌بالند» که تا به‌حال هیچ‌یک از این موفقیت‌ها به اثبات نرسیده است. این خبرگزاری، به‌عنوان نمونه، به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اربیل در اوایل سال جاری میلادی اشاره می‌کند و می‌نویسد سپاه پاسداران در آن زمان ادعا کرد در جریان این حمله چند تن از اسرائیلی‌ها را به قتل رسانده است؛ ادعایی که غیر واقعی بودن آن اندکی بعد به اثبات رسید.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اسفند ماه ۱۴۰۰ دوازده موشک به‌ خاک اربیل شلیک کرد و سپس مسئولیت آن را به‌صورت رسمی بر عهده گرفت. روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که حمله‌های صورت گرفته «مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها» را مورد هدف قرار داده است. اما مقام‌های اقلیم کردستان این حمله‌ها را «بزدلانه» خواندند و وجود هرگونه مرکز اطلاعاتی اسرائیل در این منطقه را تکذیب کردند.

پس از این حمله موشکی، مشخص شد نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی محل سکونت تاجری به نام باز کریم برزنجی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های پخش فراورده‌های نفتی عراق به‌نام «گروه کار» (Kar Group) را هدف قرار داده بودند؛ پالایشگاهی که بار دیگر در ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ با شلیک سه موشک بالستیک مورد هدف قرار گرفت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه نوشت:«هر واکنشی قابل مشاهده نخواهد بود، اما [حکومت] ایران کاملا متوجه است که ایالات متحده آماده پاسخ مستقیم به هر تهدیدی علیه کارمندهای آمریکایی است.»

آغاز حمله‌‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامی‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران به پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه به نخستین سال‌های دهه اول پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ برمی‌گردد. یکی از بزرگ‌ترین حمله‌های نیروهای نیابتی حکومت ایران به نظامی‌های آمریکایی در آبان ۱۳۶۲ رخ داد که در جریان آن ۲۴۱ نظامی آمریکایی در بیروت کشته شدند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، معروف به سیا، بعدها اعلام کرد مامورهای این سازمان با شنود مکالمه‌های علی‌اکبر محتشمی‌پور، سفیر وقت ایران در سوریه، متوجه شده‌اند او از تهران دستور گرفته است تا با همکاری «گروه امل اسلامی» عملیاتی علیه تفنگدارهای دریایی آمریکایی مستقر در بیروت انجام دهند.

از سوی دیگر محسن رفیق‌دوست، از بنیان‌گذارهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در همان زمان با اشاره به کشته شدن ۲۴۱ نظامی آمریکایی در بیروت گفت دولت آمریکا می‌داند هم «تی‌ان‌تی» این عملیات متعلق به جمهوری اسلامی بود و هم «ایدئولوژی آن.»

این رویکرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه‌نظامی‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران نسبت به نظامی‌های آمریکایی مستقر در منطقه خاورمیانه، در باقی سال‌های پس از دهه نخست پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ نیز ادامه داشت. به‌عنوان مثال، در دوم تیرماه ۱۳۷۵ نیز انفجاری در برابر پایگاه نظامی‌های آمریکایی در ظهرانِ عربستان سعودی رخ داد که به کشته شدن ۱۹ آمریکایی منجر شد؛ بعدها دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و عربستان سعودی اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران در این عملیات نقشی موثر بر عهده داشته است.

نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) با آغاز قرن جدید میلادی، خاصه پس از اشغال نظامی افغانستان و عراق به‌وسیله ارتش ایالات متحده آمریکا، حمله به نیروهای نظامی آمریکا را ادامه داد. کارشناس‌های نظامی بر این باورند که غالب بمب‌های موسوم به «کنار جاده‌ای»، که یکی از عوامل مهم کشته شدن نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان به‌حساب می‌آیند، به‌وسیله نیروی قدس ساخته می‌شود و آن‌ها را در اختیار نیروهای تروریستی اسلامگرا قرار می‌دهند.