کمیته روابط خارجی سنا «قانون توقف پهپادهای ایران» را تصویب کرد

عرضه، فروش و انتقال قطعات هواپیماهای بدون سرنشین به ایران و ارائه کمک‌های فنی مرتبط هدف تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد

آمریکا می‌خواهد یک سیستم یکپارچه دفاع هوایی، با مشارکت مستقیم متحدانش در منطقه ایجاد کند - Iranian Army office / AFP

همزمان با انتشار گزارش‌ وال‌استریت ژورنال درباره تلاش آمریکا و متحدانش در خاورمیانه شامل عربستان سعودی و اسراییل برای ایجاد سامانه دفاع هوایی یکپارچه در منطقه، کمیته روابط خارجی سنا آمریکا لایحه قانونی موسوم به «توقف پهپادهای ایرانی» را تصویب کرد. این قانون به‌منظور جلوگیری از دسترسی حکومت ایران و گروه‌های نیابتی همسو با  آن به فناوری‌های نظامی هواپیماهای بدون سرنشین تدوین شده است.

بر اساس مفاد این لایحه، که از حمایت نمایندگان هر دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آمریکا برخوردار است، عرضه، فروش و انتقال قطعات هواپیماهای بدون سرنشین به ایران و نیز ارائه کمک‌های فنی مرتبط، هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌گیرد.

این قانون همچنین آموزش فنی، کمک‌های مالی یا سایر حمایت‌های مرتبط با ساخت، نگهداری و استفاده از پهپادها را برای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به حکومت ایران ممنوع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌دنبال تصویب این لایحه در کمیته روابط خارجی سنا آمریکا در روز پنجشنبه، باب منندز و جیم ریش، دو سناتورهای ارشد «کمیته روابط خارجی» ضمن انتقاد از سیاست‌های جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در قبال ایران در یک بیانیه مشترک نوشتند: «تروریسم منطقه‌ای ایران»، نه تنها امنیت متحدان آمریکا در خاورمیانه را تهدیدی می‌کند، بلکه تهدیدی برای منافع و امنیت ملی خود آمریکا هم به شمار می‌رود.

به نوشته این دو سناتور آمریکایی، پهپادها به سرعت به سلاح برگزیده حکومت ایران تبدیل شده‌اند.

این دو سناتور ارشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا، در بخش دیگری از بیانیه روز پنج‌شنبه خود نوشتند از هنگامی که دولت بایدن بر سر کار آمده، حکومت ایران از حمله‌های پهپادی علیه متحدان آمریکا در خلیج فارس و اسرائيل پشتیبانی کرده است. حملاتی که نیروهای نظامی و دیپلمات‌های آمریکایی را هم هدف قرار داده است.

همزمان، روز پنج‌شنبه روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت دولت آمریکا می‌خواهد یک سیستم یکپارچه دفاع هوایی و موشکی، با مشارکت مستقیم متحدان خود در منطقه، از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، مصر و اردن، ایجاد کند.

هدف از ایجاد این سامانه مشترک پدافندی، تقویت همکاری‌های امنیتی-نظامی متحدان آمریکا در منطقه، در برابر تهدیدهای موشکی و پهپادی حکومت ایران عنوان شده است.

بیشتر از جهان